Arbeidsliv

I begynnelsen av 2021 viser Negigate sine data at eNPS-score hadde holdt seg stabile langt i 2021. Nå som de har data for hele året, ser de imidlertid at medarbeidernes lojalitet begynte å avta litt etter hvert som 2021 skred frem.

Medarbeiderlojaliteten steg under pandemien

I løpet av pandemien økte de ansattes lojalitet overfor arbeidsplassen sammenlignet med året før, viser en undersøkelse fra Netigate.

Publisert Sist oppdatert

Netigate har samlet vi data fra 274 ulike virksomheter som har målt sin Employee Net Promoter Score i 2019, 2020 og 2021.

54 av selskapene er norske, og resten kommer fra land som r Sverige, Tyskland, Storbritannia, Nederland, Finland, Østerrike og Sveits.

Employee Net Promotor Score (eNPS) er en beregningsmetode som benyttes til å undersøke medarbeideres lojalitet. Beregningen består av kun ettspørsmål:

«På en skala fra 0 til 10, hvor sannsynlig er det at du vil anbefale arbeidsgiveren din til andre?»

Dataene bak denne rapporten består av over 200 000 svar på eNPS-spørsmålet. Employee Net Promoter Scores er målt på virksomhetsnivå, og ikke på individnivå.

Vurderer å bytte arbeidsgiver

I begynnelsen av 2021 viser Negigate sine data at eNPS-score hadde holdt seg stabile langt i 2021. Nå som de har data for hele året, ser de imidlertid at medarbeidernes lojalitet begynte å avta litt etter hvert som 2021 skred frem.

– Stigningen i eNPS fra 2019 til 2020 kan forklares av hvordan noen selskaper fortsatte å vise lojalitet ovenfor sine medarbeidere ved å ikke permittere de, sier professor Graeme Martin ved University of Dundee, ifølge rapporten.

Dette indikerer at den vedvarende pandemien kan ha hatt en innvirkning på lojaliteten hos medarbeidere.

Denne svake nedgangen faller sammen med globale diskusjoner om en «Great Resignation» mot slutten av 2021 og inn i 2022, med et stort antall arbeidstakere over hele verden som vurderer å bytte arbeidsgiver.

– Jeg tror at man i en tid, der de fleste kjenner noen som har følt jobbutrygghet og opplevd permitteringer, verdsetter jobben sin enda mer enn tidligere, sier Kristin Wiik, HR Manager i NEAS ifølge rapporten.

Foto Kilde: Statistikk fra Negigate-rapporten «Hvordan har medarbeideres lojalitet overfor arbeidsplassen utviklet seg siden 2019?»

Lederkvalitet

Kvaliteten på ledelse, arbeidsoppgaver, personlig utvikling og klarhet vedrørende virksomhetens visjon og mål er viktige drivere for ansattes lojalitet, viser undersøkelsen.

Medarbeidere trenger å føle at deres tanker og idéer for å forbedre organisasjonen er velkommen og verdsatt av deres arbeidsgivere.

Nærmeste leder synes å ha en betydelig innvirkning på medarbeiderlojaliteten; ledere som er gode forbilder og som er gode til å motivere påvirker eNPS-scoren positivt.

Undersøkelsen viser at virksomheter som måler medarbeiderlojalitet regelmessig, har en tendens til å ha høyere Employee Net Promoter Score enn virksomheter som ikke gjør det.

Bruken av medarbeiderundersøkelser er en viktig måte å kommunisere med ansatte på og gi et talerør, som igjen kan øke medarbeiderlojaliteten.

– Etter min mening har arbeidsgivere blitt mer fokuserte på det indre organisatoriske livet, og mindre fokusert på hvilke andre endringer som kunne ha bidratt til dette. Medarbeidere har opplevd muligheten til å jobbe hjemmefra som noe positivt.

– Det reduserer risikoen for å bli smittet, frigjør ekstra tid, og gjør livet mindre stressende. En annen mulig forklaring på resultatet er at medarbeidere nå har økt autonomi i arbeidslivet, og dette kan ha bidratt til økt engasjement og motivasjon, sier Professor Stefan Tengblad ved University of Gothenburg, ifølge rapporten.

Powered by Labrador CMS