Arbeidsliv

I undersøkelsen kommer det frem at ledere har ikke tid eller vilje til å jobbe godt nok med sykefravær.

Disse tiltakene reduserer sykefraværet

­I underkant av en tredjedel av de som opplever sykefravær som en stor utfordring sier de har klart å redusere fraværet, mens for omtrent 60 prosent virker det å ha bitt seg fast.

Publisert Sist oppdatert

I rapporten «Slik lykkes du med å redusere sykefraværet», har selskapet Evidente, som Arve Kvalsvik står bak, spurt HR-ledere om hvordan de håndterer sykefravær i sine virksomheter.

Datainnsamlingen til rapporten er gjort i 4. kvartal 2022 og 416 personer har svart på undersøkelsen. 76 prosent jobber i privat sektor, 60 prosent er HR-ledere og resten er rådgivere.

En tredjedel av de spurte opplever at sykefravær er en stor utfordring hos dem, mens halvparten gir inntrykk av at dette egentlig ikke er et særlig stort problem.

I underkant av en tredjedel av de som opplever sykefravær som en stor utfordring sier de har klart å redusere fraværet, mens for omtrent 60 prosent virker det å ha bitt seg fast.

Dette gjør det vanskelig å redusere sykefraværet:

  • Ledere med tidsklemme: 17 prosent: Ledere har ikke tid eller vilje til å jobbe godt nok med sykefravær.
  • HR med tidsklemme: 17 prosent: HR har ikke nok tid til å følge opp ledere og gjennomføre forebyggende tiltak.
  • Ledere mangler kunnskap: 15 prosent: Ledere har ikke kunnskapen som trengs for å jobbe med sykefravær.
  • Holdninger er krevende: 8 prosent: Vanskelig å forbedre arbeidsmiljø, kultur og holdninger.
  • Vanskelig å gjøre noe med: 8 prosent: Det er fysiske krav eller psykologisk press i jobben som er vanskelig å gjøre noe med.
  • Mangel på innsikt: 8 prosent. Vi mangler data på hva som forårsaker sykefravær og hvilke tiltak som har effekt.
  • Utenfor vår kontroll: 6 prosent. Mye fravær er ikke jobbrelatert eller får ikke an å gjøre noe med.
  • Vanskelig å tilrettelegge: 5 prosent: Jobbens natur gjør at det er vanskelig å tilrettelegge.
  • Psykisk hele er tabu: 4 prosent. Det er tabu å snakke om psykisk helse.
  • Vanskelig å finne tiltak: 4 prosent. Årsakene er så mangfoldige at det er vanskelig å finne tiltak.
  • Samarbeid med Nav/lege: 3 prosent. Det er krevende å få til godt samarbeid med Nav/lege.
  • Samarbeid internt: 3 prosent: Vanskelig å gå til god intern samhandling rundt sykefravær.
  • Kommentarer om tidsklemmen går igjen, både for ledere som skal følge opp ansatte og HR som skal følge opp lederne. Gode løsninger må derfor ta hensyn til at folk har knapt med tid.

Dette er tiltakene selskapene opplever gir effekt:

  • Ledere som følger opp egne ansatte: 31 prosent: Å jobbe med ledere og hjelpe de med tidsklemmen, slik at de klarer å følge opp medarbeiderne sine tett nok - både de friske og de syke.

  • Fleksibilitet til de som trenger det: 26 prosent: Å legge til rette for fleksibilitet i jobben for de som trenger det. Organiser arbeidet slik at en kan omrokkere oppgaver.

  • Jobbe forebyggende med arbeidsmiljø: 22 prosent: Å jobbe forebyggende med å skape et arbeidsmiljø som både er helse- fremmende og støttende, og engasjerende nok til at ansatte ønsker å komme på jobb.

  • Godt samarbeid mellom partene: 6 prosent: Å lykkes med å etablere godt samarbeid mellom partene - tillitsvalgte, NAV og fastlegene.

  • Data som lar en fange opp risiko: 6 prosent. Å gjøre analyser og skaffe data som gir en tidlige indikatorer på sykefravær, slik at en kan iverksette tiltak tidlig nok.

  • Åpenhet til å snakke om sykefravær: 4 prosent. Etablere tillit slik at en åpent kan snakke med ansatte om holdninger og sykefravær. Å gjøre ledere trygge nok til å ha åpne dialoger rundt dette.

  • Bevisstgjøre konsekvenser: 4 prosent: Øk bevisstheten til ansatte ved å synliggjøre konsekvensene fravær har på økonomi og belastningen på kollegaer. Gi ansatte en følelse av at de er verdifulle.

Powered by Labrador CMS