Arbeidsliv

Styreleder Erik Braathen i flyselskapet Flyr møter pressen i forbindelse med at styret begjærer oppbud.

Flyr går inn for landing – flere hundre mister jobben

Etter kun 19 måneder i lufta er det slutt for flyselskapet Flyr. Over 400 Flyr-ansatte mister jobben når selskapet begjærer seg konkurs.

Publisert Sist oppdatert

­Flyselskapet Flyr vil onsdag morgen begjære oppbud. Styret i selskapet konkluderte tirsdag kveld med at det ikke finnes alternativer for videre drift.

– Alle Flyrs flygninger er innstilt, og billettsalget er stanset, skriver Flyr i en pressemelding tirsdag.

I november i fjor gikk Flyr inn for en redningsplan som skulle sikre selskapet 700 millioner kroner i friske midler, men aksjekursen har ligget under det som var nødvendig for å kunne gjennomføre planen.

Mandag opplyste selskapet at de ikke lyktes med å hente inn nok penger, og at styret vurderte om det fantes alternativer for videre drift. Tirsdag kveld ble det klart at styret har konkludert med at det gjør det ikke.

– Selskapet vil onsdag morgen begjære oppbud, skriver selskapet som så sine første fly i lufta sommeren 2021.

Nå har siste fly gått inn for landing etter kun 19 måneder i lufta.

Over 400 mister jobben

– Dette er en trist dag. Vi prøvde. Vi ga alt vi hadde av energi, kunnskap og erfaringer, men det var dessverre ikke nok, sier grunnlegger og styreleder Erik Braathen i Flyr.

Han beklager til alle som får ødelagt sine reiseplaner, samarbeidspartnere som må omdisponere sine ressurser, aksjonærer som taper på sin investering, og ansatte som plutselig står uten jobb.

Til Dagbladet sier Braathen at det er over 400 personer som nå vil stå uten jobb.

– Det er smertefullt å skuffe så mange. Samtidig vil vi takke alle som har heiet på oss, reist med oss og samarbeidet med oss. Det har gitt oss stor motivasjon til å gi gode opplevelser til våre gjester, sier Braathen i meldingen.

– Må komme seg hjem på en annet vis

Flyr hadde en oppsatt flyging som skulle til Gran Canaria onsdag. De reisende fikk tirsdag kveld en melding der selskapet opplyser at flygingen er avlyst som følge av konkursen.

Men nå som siste Flyr-fly har landet, står det flere som allerede har reist – med en Flyr-billett de ikke får brukt.

– De må komme seg hjem på et annet vis. Vi har dessverre ikke noen mulighet til å gjøre noe med det, sier Braathen til Dagbladet.

Norwegian opplyser til NTB at de vil tilbyr billigere billetter til strandede Flyr-passasjerer i Europa.

Pengene er trolig tapt

Som en konsekvens av konkursen står tusenvis igjen med billetter til et flyselskap som ikke lenger eksisterer. Dersom man har betalt kontant, er pengene trolig tapt.

– Alle krav til selskapet blir dekket etter prioritet. Krav som skatt og lønn skal betales først. Nederst på listen kommer krav som er usikret, sier juridisk rådgiver i Forbruker Europa, Martine Marlene Ruud, til E24.

På flyselskapets nettsider oppfordres kunder som har bestilt billett hos Flyr, til å kontakte sitt kredittkortselskap for refusjon.

Beinhard konkurranse i luftfarten

Konkursen i Flyr er trist for både norsk luftfart, de ansatte og for passasjerene, sier forbundsleder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund.

Forbundet organiserer i overkant av 60 piloter i det konkursrammede flyselskapet.

Wasland sier at de ansatte i Flyr over lengre tid har stått i en krevende situasjon, men berømmer dem for å ha vært lojale mot selskapet og for å ha bidratt med løsninger som har gitt selskapet forutsigbare rammer.

– Flyr har representert noe nytt og positivt i luftfarten og hatt fokus på en sosialt ansvarlig luftfart og å støtte opp om den norske modellen. At Flyr ikke finner grunnlag for videre drift viser hvor beinhard konkurransen i luftfarten er, sier Wasland.

Preget Flyr-sjef

Det var en preget Flyr-sjef som møtte pressen etter at selskapet tirsdag kveld informerte om konkursen.

På spørsmål fra TV 2 om noe kunne vært gjort annerledes underveis, svarer Braathen bekreftende.

– Det er alltid er noe som kunne ha vært gjort annerledes, men vi har gjort så godt vi kunne med den informasjonen og de beslutningene vi har tatt underveis, sier han.

– Vi har vært litt underkapitalisert. Det har gjort at vi har måttet ta en del kortsiktige beslutninger som har vært viktig, og det har skadd oss på lang sikt, sier Braathen.

– Stor sympati

Norwegian-grunnlegger Bjørn Kjos har stor sympati med konkursrammede Flyr. – Det er veldig vanskelig å etablere flyselskap.

– Det er veldig vanskelig å etablere flyselskap, det husker jeg fra vår tid. Da vi startet opp, hadde vi bare SAS som konkurrent, som vel den gang var et av verdens dyreste flyselskaper, og vi hadde store problemer med å konkurrere, sier Kjos til Dagens Næringsliv.

Kjos grunnla flyselskapet Norwegian i 1993 og gikk av som toppsjef i 2019.

– Det er ikke noe lett å slå seg inn som et tredje selskap, særlig ikke når du er liten og har høye kostnader. Det er ekstremt vanskelig for et lite selskap, sier Kjos.

Konkurransen har vært for stor

Den økonomiske tyngdekraften har virket inn, sier Norse-sjef Bjørn Tore Larsen om Flyr-konkursen.

– Dette er trist for de ansatte og kundene. Dessuten har norsk luftfart godt av konkurranse. Men her er det den økonomiske tyngdekraften som har virket inn, sier eier og hovedaksjonær Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic Airways til Agderposten.

Han sier det ikke er vanskeligere i Norge enn andre land å ha mange flyselskaper, men mener konkurransen har spilt inn.

– Det er ikke vanskeligere her enn andre steder. Men når det er sagt, så har det nok vært for stor konkurranse på innenlandsmarkedet.

Han understreker at Norse ikke kommer til å forsøke å overta noen av Flyrs ruter ettersom Norse først og fremst driver med langdistanseflygninger.

Larsen sier også at Norse ikke har noe samarbeid eller overlapping med Flyr, og at konkursen derfor ikke har noen direkte konsekvens for dem.

Powered by Labrador CMS