Arbeidsliv

Konsernsjef Jan Erik Kjerpeseth i Sparebanken Vest.

Jan Erik Kjerpeseth i Sparebanken Vest: Sjef med egne meninger

Sjefen for Vestlandets største sparebank mener det har stor verdi å ha egne meningers mot – selv om det medførte svære spikere i dekkene på bilen hans.

Publisert Sist oppdatert

­Administrerende direktør Jan Erik Kjerpeseth i Sparebanken Vest er kjent for å «by på seg selv». Han er aktiv på sosiale medier og har både egen blogg og egen podkast. Og han deltar ofte i det offentlige ordskiftet, selv om tematikken ikke nødvendigvis handler om bank.

Det første som slår en utenforstående, er:

− Hvordan kan du som toppleder ha tid til alt dette?

− Jeg bruker faktisk ikke så mye tid, sier Kjerpeseth.

– Det er en treningssak, fortsetter han.

Han verken blogger eller spiller inn podkast til faste tider. Og mye av innholdet han produserer, veksler han inn til bruk internt i banken, eller i markedsføring.

Det har jo en kostnad. Men jeg tror oppsiden er at vi klarer å posisjonere banken som en samfunnsengasjert virksomhet som er opptatt av mer enn bare bunnlinjen

Et viktig verktøy

− Sosiale medier er et viktig verktøy for å vise oss fram som en attraktiv arbeidsplass, noe som igjen er en viktig drivkraft for utvikling av banken som sådan, sier bankdirektøren.

Jan Erik Kjerpeseth har lang fartstid i Sparebanken Vest – han ble ansatt helt tilbake i 1999, og ble en del av ledergruppen i 2002. Siden 2013 har han vært toppsjef.

− Har du vært bevisst verdien av egen synlighet helt fra starten av?

− Vel, det har heller blitt til litt sånn på veien. Jeg har tatt en mer synlig posisjon over tid.

Men det er en forskjell på å være synlig i markedsføring og fremme egen virksomhet og det å ta en aktiv posisjon og å delta i samfunnsdebatten, påpeker bankdirektøren:

− På den ene siden vil vi jo ikke ta posisjoner der vi støter fra oss kunder. På den annen side vil vi være en bank og en virksomhet som tar samfunnsansvar på alvor.

− Det er en balansegang. Men vi har valgt å ta posisjoner som fremmer næringslivet langs kysten. Da er for eksempel samferdsel en viktig sak. Det har vi fått positive tilbakemeldinger på.

Når du deltar i det offentlige ordskiftet har du ikke regi og full kontroll på alt som blir sagt og skrevet, slik man jo som regel har dersom man har sin egen podkast og blogg. Jan Erik Kjerpeseth deltar imidlertid titt og ofte i offentlige debatter, og har for eksempel våget å mene ting om bybanen i Bergen. Og man trenger altså ikke være fra Bergen for å skjønne at det er en svært delikat sak og et vepsebol av harde ord.

− Jeg bidro rett etter valget i et en større sak og et opprop i Bergens Tidende sammen med 14 andre næringslivsledere i Bergens-regionen. Så har jeg også ment litt på om saken på egne ben etter det, forteller Kjerpeseth.

− Men vi sa ikke noe om hvor banen burde gå, om den skulle i tunell eller over Bryggen. Det vi la vekt på var at det ikke burde bli omkamp om traseen etter kommunevalget. Vi støttet jo egentlig bare Bergen Næringsråd og lederen der, Monica Mæland.

− Men, å advare mot omkamp ... Da mener du jo, implisitt i alle fall, noe om traseen likevel?

− Vel, kanskje ... Men det var omkamp vi advarte mot. Det ser ikke ut til å ha hjulpet så mye da …

Jan Erik Kjerpeseth har ment ting i det offentlige rom både titt og ofte. For eksempel hevdet han sin stemme i debatten om bybanen i Bergen. Og, som de fleste vet, er det gjerne å be om bråk. Foto Marianne Løvland / NTB

Viktig å være tilgjengelig, selv om det kan koste

− Hvis du ble spurt, ville du ha stilt opp i Debatten på NRK for å diskutere renter og bankenes enorme inntjeninger på renteøkningene?

− En slik forespørsel ville vi ha vurdert nøye, ja. Jeg mener i utgangspunktet at det er viktig å være tilgjengelig også i vanskelige saker.

Å «ta posisjoner» i samfunnsdebatten koster litt tid, og man må være litt hardhudet, forteller Kjerpeseth.

− En god del av debatten er ganske spiss om dagen. Det skjer jo aldri at 100 prosent av de andre er enig med deg, og ofte får du høre det ganske så heftig. Det er klart det kan være krevende. Det har jo en kostnad. Men jeg tror oppsiden er at vi klarer å posisjonere banken som en samfunnsengasjert virksomhet som er opptatt av mer enn bare bunnlinjen.

− At vi er synlige og offensive skaper en intern stolthet og gjør oss til en attraktiv arbeidsgiver. Det oppveier for de eventuelle kostnadene, og vel så det, mener Jan Erik Kjerpeseth.

Men det finnes grenser for hvilke saker Kjerpeseth kaster seg inn i debatten rundt. Han er for eksempel styreleder i Det største kraftselskapet på Vestlandet, BKK.

− Jeg skal tenke meg om minst to ganger før jeg mener noe om strømpolitikk offentlig, sier han.

TEMA: Ytringsklima

Ytringsfrihet bør finne sted − men kanskje ikke på jobben?

Ytringsfrihet engasjerer. Debatten når gjerne store høyder hver gang noen mener at deres rett til å ytre seg blir innskrenket. For ikke å snakke om hvis noen føler seg «krenket».

«Ytringsfriheten har svært gode vilkår i Norge i dag», konstaterer Ytringsfrihetskommisjonen som la fram sin rapport i fjor høst. Samtidig heter det om arbeidslivet: «... det er urovekkende at mange arbeidstakere og fagpersoner legger bånd på seg eller helt lar være å delta i den offentlige debatten, og … enda flere arbeidstakere vurderer ytringsbetingelsene som dårlige».

Dagens Perspektiv presenterer artikkelserien «Ytringsklima på jobben»:

Opptatt av samfunnsutvikling

− Jeg savner litt av de gamle industribyggere. De var opptatt av samfunnsutvikling. I de siste tiårene har det meste i næringslivet handlet veldig mye om «shareholder business». Men heldigvis tror jeg dette er i ferd med å endre seg. Jeg håper og tror vi vil se et større samfunnsengasjement fra næringslivet i årene som kommer. Vi må jo det, hvis vi skal få til et grønt skifte og holde hjulene i gang i en turbulent verden, sier Kjerpeseth.

Han er tydelig på at de beste selskapene i fremtiden blir de som tiltrekker seg de beste hodene over tid. Og for å få til det, må du være en attraktiv arbeidsgiver, og da må du kunne synliggjøre hva din virksomhet står for.

− Å klare det, gir utvilsomt stor verdi.

Men det har som nevnt en kostnad å «ta en posisjon i det offentlige ordskiftet». Det har også Jan Erik Kjerpeseth erfart. For en stund tilbake ble han intervjuet av E24. Der sa bankdirektøren at Norge burde bli det første landet i verden som sluttet med kontant betaling.

− Den saken kom også i VG. Og da ble det baluba. Alarmen gikk i huset om natten og dagen etter stod det svære spiker i alle dekkene på bilen min. Så du bør alltid tenke deg om to ganger før du kaster deg ut samfunnsdebattens hete. I alle fall hvis du vil sikre deg mot spiker i dekkene.

Powered by Labrador CMS