Arbeidsliv

Vi driver en frisørvirksomhet og har totalt 20 ansatte. To av dem som vi potensielt må permittere er sykmeldte (mellom 80 % og 40 %).

Kan vi permittere sykmeldte arbeidstakere?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Vi vurderer å permittere ansatte på grunn av vanskelige økonomiske tider. Vi driver en frisørvirksomhet og har totalt 20 ansatte.

To av dem som vi potensielt må permittere er sykmeldte (mellom 80 % og 40 %). Er det lov å permittere sykmeldte arbeidstakere? Vi har ansatte som jobber 100 %, men med lengre ansiennitet.

Svar: Permittering innebærer at arbeidstakers arbeidsplikt og arbeidsgivers lønnsplikt opphører fullstendig i en periode. For virksomhet som ikke er bundet av en tariffavtale, baserer reglene om permittering seg på ulovfestet rett og praksis fra domstolene.

Den ulovfestede retten og domspraksisen baserer seg i hovedsak på reglene i tariffavtalene, slik at de sentrale reglene rundt permittering i hovedsak er like, uavhengig av om dere er en tariffbundet virksomhet eller ikke.

Grunnvilkåret for å iverksette en permittering, er at det må foreligge saklig grunn. Økonomiske utfordringer kan være en slik saklig grunn. Videre kreves at arbeidsgiver har gjort det som med rimelighet kan kreves for å unngå permittering.

Når det gjelder utvelgelsen av ansatte som må permitteres, er hovedregelen at hele virksomheten, med alle ansatte, skal inngå i vurderingen (også kalt kretsen). Arbeidsgivers vurdering av hvilke arbeidstakere som skal permitteres, skal også basere seg på saklige kriterier. Ansiennitet vil regelmessig være utgangspunktet. Videre kan også andre forhold som faglige kvalifikasjoner, og sosiale hensyn, være med i vurderingen.

Ansatte kan bli permittert selv om de under sykemelding. Som regel vil det likevel være usaklig å permittere en ansatt utelukkende begrunnet i sykefraværet. Som det fremgår av ditt spørsmål, kan det imidlertid være grunnlag for å permittere de ansatte – som nå er sykemeldt – på grunnlag av ansiennitet. En slik fremgangsmåte vil regelmessig være «trygt» juridisk sett. Det skal likevel gjøres en helhetsvurdering, hvor dere også kan ta hensyn til hvor belastende en permittering vil være for de ulike ansatte.

Før permittering bør dere som arbeidsgiver avholde drøftelsesmøte med tillitsvalgt eller en annen representant for de ansatte, hvor dere redegjør for virksomhetens situasjon, nødvendigheten av permitteringer og utvelgelsen av ansatte basert på saklige kriterier, for å drøfte grunnlaget og utvelgelsen før endelig beslutning tas.

Møtet bør protokolleres. Vi nevner at det også er god saksbehandling å avholde drøftlesesmøte med den enkelte ansatte som vurderes for permittering før endelig beslutning tas, dersom det er mulig, selv om dette ikke er noe krav.

Merk at det gjelder ytterligere krav ved permittering, herunder om varsel til de ansatte, meldeplikt til NAV og lønnsplikt i de 15 første dagene av permitteringen, uten at vi går nærmere inn på disse her.

Powered by Labrador CMS