Arbeidsliv

Viseadministrerende direktør Anniken Hauglie i NHO mener alle norske virksomheter bør tenke strategisk om KI. Ny undersøkelse viser at det er et stykke igjen.

Oslo-bedrifter topper i bruken av kunstig intelligens

Bruken av kunstig intelligens øker blant norske bedrifter. Oslo skiller seg klart ut, der har mer enn hver tredje bedrift tatt i bruk KI.

Publisert Sist oppdatert

­Mens tallet for Oslo er 37 prosent, er landsgjennomsnittet 24 prosent, viser en ny undersøkelse utført av Samfunnsøkonomisk Analyse (SØA) på vegne av NHO, Abelia, Finans Norge og Nelfo. Undersøkelsen har hele 5.300 respondenter.

Tempo og ambisjoner må opp

– Digitalisering og kunstig intelligens gir virksomhetene store muligheter. Vi må få opp tempoet. Alle norske virksomheter bør tenke strategisk om KI, sier viseadministrerende direktør Anniken Hauglie i NHO i en pressemelding dagen før NHOs årskonferanse, der digitalisering også står på agendaen.

Rundt halvparten av virksomhetene som har tatt i bruk KI-verktøy har utviklet, eller planlegger å utvikle, en strategi for bruk av KI. 30 prosent sier de har kuttet kostnader.

Undersøkelsen viser at virksomhetene først og fremst verktøy som ChatGPT, Bing og DALL-E. Bare én av tre av dem som har tatt i bruk kunstig intelligens, har tatt i bruk verktøy som trenes eller brukes på data bedriften selv eier.

Ifølge undersøkelsen er de vanligste hindrene for å ta i bruk KI-verktøy manglende kompetanse og manglende innsikt i hvordan KI kan løse virksomhetens utfordringer.

Her er administrerende direktør Øystein Eriksen Søreide i Abelia:

– Mange tror at Norge er verdensledende på digitalisering. Det er vi ikke. Selv om bruken av KI i norsk næringsliv øker, er det urovekkende få som benytter KI til å utvikle nye og konkurransedyktige løsninger. Både næringslivet og politikerne må opp på et langt høyere ambisjonsnivå, sier han.

LES HER | Her er Dagens Perspektivs temasaker om kunstig intelligens

Store bransjeforskjeller

Undersøkelsen avdekker store geografiske og bransjemessige forskjeller. Mens 37 prosent av bedriftene i Oslo har tatt i bruk KI, er tallet bare 17 prosent i Møre og Romsdal.

Bransjemessig er det også store forskjeller. Her er de fem bransjene som er kommet lengst:

  • 66 %: Informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • 35 %: Faglig vitenskapelig tjenesteyting for øvrig (arkitekter, FoU-virksomhet, kommunikasjon)
  • 34 %: Forretningsmessig tjenesteyting, utenom reisebyrå og eiendomsdrift
  • 33 %: Finansiering og forsikring
  • 32 %: Juridisk og regnskapsmessig tjenesteyting, inkludert hovedkontortjenester

Økt effektivitet og mer innsikt

To årsaker peker seg ut i begrunnelsene fra bedriftene for å ta i bruk KI:

  • Effektivisering av arbeidsprosesser – 66 %
  • Få økt innsikt, forbedret beslutningsstøtte – 43 %
Powered by Labrador CMS