Arbeidsliv
Manuelle prislapper gjør det vanskeligere å justere prisen kontinuerlig for å møte etterspørsel og trender og unngå svinn.
Corepics Vof | Dreamstime.com
Dynamisk prising kan revolusjonere dagligvarebransjen
Teknologiske framskritt gjør det mulig å justere prisene kontinuerlig etter etterspørsel, trender og personlige preferanser. Netthandelen har vært der lenge. Når bør dagligvareforretningene følge etter, sier NHH-professor.
Tirsdag holdt NHH Forum debatt om dynamisk prising i dagligvarebransjen. NHH-professor Frode Steen sa under diskusjonen at dagligvarebransjen har noe å lære av fly- og hotellbransjen når det gjelder prising av varer.
– Både fly- og hotellbransjen setter prisene etter hvor stor etterspørselen er. Amazon gjør det sammen når du søker etter bøker. Dersom du kommer tilbake for andre gang og søker etter en bok, kan du oppleve å få den til en lavere pris enn første gang du sjekket, sa han.
Han mente at dagligvarebransjen bør følge eksempelet, og påpekte at noen produkter er mer populære i enkelte deler av landet. Dette gjør at det vil være mulig å prise de samme varene ulikt ut i fra hvor i landet de blir solgt.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP