Arbeidsliv

Manuelle prislapper gjør det vanskeligere å justere prisen kontinuerlig for å møte etterspørsel og trender og unngå svinn.

Dynamisk prising kan revolusjonere dagligvarebransjen

Teknologiske framskritt gjør det mulig å justere prisene kontinuerlig etter etterspørsel, trender og personlige preferanser. Netthandelen har vært der lenge. Når bør dagligvareforretningene følge etter, sier NHH-professor.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag holdt NHH Forum debatt om dynamisk prising i dagligvarebransjen. NHH-professor Frode Steen sa under diskusjonen at dagligvarebransjen har noe å lære av fly- og hotellbransjen når det gjelder prising av varer.

– Både fly- og hotellbransjen setter prisene etter hvor stor etterspørselen er. Amazon gjør det sammen når du søker etter bøker. Dersom du kommer tilbake for andre gang og søker etter en bok, kan du oppleve å få den til en lavere pris enn første gang du sjekket, sa han.

Han mente at dagligvarebransjen bør følge eksempelet, og påpekte at noen produkter er mer populære i enkelte deler av landet. Dette gjør at det vil være mulig å prise de samme varene ulikt ut i fra hvor i landet de blir solgt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS