Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Er det nødvendig med varslingsrutiner for en virksomhet med bare 10 ansatte?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Vårt verneombud hevder vi må få på plass skriftlige varslingsrutiner fra 1. juli. I vår virksomhet er vi kun 10 ansatte. Det er vel ikke nødvendig med skriftlige rutiner da? Hva må i så fall slike rutiner inneholde?

Bedriftseier

Svar: Jo, fra 1. juli i år trådte det i kraft nye varslingsregler. Endringene innebærer at reglene om varsling er samlet til et eget kapittel i arbeidsmiljøloven, og at bedrifter som sysselsetter minst 5 arbeidstakere plikter å utarbeide skriftlige varslingsrutiner for intern varsling i samsvar med nye arbeidsmiljøloven § 2 A-1.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS