Arbeidsliv

Er det noen regler for hvordan en advarsel utformes?

Dagens Perspektivs juristpanel svarer på lesernes spørsmål om arbeidsrett.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Vi er en salgsrettet bedrift som leverer helsemedisinsk utstyr. En av våre ansatte har forsømt seg overfor en kunde. Nærmere bestemt består forsømmelsen at han ikke fulgte opp en avtale overfor en kunde. Kunden tok det ille opp. Det gjør ikke saken bedre at vedkommende har begått lignende forgåelser tidligere. Vi vurderer nå å gi ham en skriftlig advarsel. Er det noen regler for hvordan en advarsel utformes?

HR-ansatt

Svar: Nei, det er gitt noen lovregler eller andre formelle føringer på dette. Men det betyr ikke at der likegyldig hvordan en advarsel utformes. Fire minimumsvilkår bør oppfylles: For det første bør forsømmelsen konkret beskrives, så korrekt og nøkternt som mulig. Det annet krav er at hvis han har fått advarsler bør, men f.eks. bare muntlig – bør det også nevnes.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS