Arbeidsliv
ID 44794057 © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Et par tips om hvordan du finner en bedriftskultur som passer deg
Ønsket om å høre til i en gruppe ligger dypt i oss, og i privatlivet kan vi da også i stor grad velge hvem vi vil være sammen med. Verre er det i arbeidslivet. Når du først har fått jobb et sted, må du forholde deg til de menneskene som er der fra før. Om dette er folk du har lyst til å tilbringe tid sammen med eller ikke. Før man søker seg inn i en bedrift, kan det dermed være lurt å gjøre seg opp noen tanker om bedriftskultur, herunder hvilken type kultur man tror man vil passe best inn i.
Hvem har du likt å jobbe sammen med?
Tom Gimbel, grunnlegger av rekrutteringsselskapet LaSalle Network, gir i BBC Capital blant annet følgende tips: Tenk tilbake på folk du har jobbet med tidligere som har fått deg til å prestere på ditt beste. Kanskje en coach, en professor, en leder eller en kollega? Hva kjennetegnet dem og måten de jobbet på? Gimbel mener at man i et intervju kan spørre lederen om hvordan han eller hun vil beskrive sin egen lederstil. Deretter kan du sammenligne. Har denne lederen noe til felles med andre du har jobbet godt sammen med?
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP