Arbeidsliv

Får beholde jobben etter utskjelling av kunde

Publisert Sist oppdatert
En sparket ansatt vant mot arbeidsgiver i Senja tingrett. Vedkommende får beholde jobben selv om han skjelte ut en kunde.

Mannen fikk sparken fra jobben i et maskin- og transportfirma i Troms tidligere i år, etter at han kalte en kunde «hestkuk». Han klaget arbeidsgiver inn, og Senja tingrett har slått fast at arbeidsgiver ikke hadde avskjedsgrunn.

– Retten legger til grunn at NN har hatt en spøkefull tone med flere kunder, som i noen tilfeller kan misforstås og oppfattes som uhøflig. Retten kan imidlertid vanskelig karakterisere dette som dårlig kundebehandling, skriver Fri Fagbevegelse.

Mannen mener at han ikke har kalt kunden for kraftuttrykket, men at det hadde vært greit om han hadde gjort det.

– Her i Nord-Norge er vi litt mer frittalende enn sørpå. Enkelte av kundene er også mine kompiser, vi har en egen tone, sier mannen til HK-Nytt.

Det var flere punkter i saken, og arbeidsgiver skal ha vært misfornøyd med mannens arbeid i lang tid. Han vant imidlertid saken på alle punkter. Han får komme tilbake på jobb, og er blitt tilkjent erstatning på 100.000 kroner. Det er fortsatt ikke klart om arbeidsgiveren anker saken eller ikke.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS