Arbeidsliv
Harald Throne-Holst er en av forskerne bak SIFO-rapporten.
Eivind Røhne/OsloMet
Forbrukere forvirres av grønnvasking
Grønnvasking skaper stor mistillit til alle former for markedsføring om bærekraft, når forbrukere skal handle kosmetikk og tekstiler på nett.
Nøkkelinnsikter knyttet til forbrukernes prioriteringer i kjøpsøyeblikket gir innsikt i forbrukernes forhold til bærekraft når de kjøper produkter og bærekraft ser ut til å spille liten rolle i kjøpsøyeblikket.
Det viser rapporten «Hvorfor kan ikke bare alle produkter være bærekraftige?» Hvordan forbrukere oppfatter og påvirkes av markedsføring med bærekraftpåstander, laget av SIFO ved OsloMet. Rapporten er laget på oppdrag av Barne og -familiedepartementet.
Forskerne har analysert markedsføring i rundt 100 norske nettbutikker og påvirkere på Instagram som selger eller markedsfører klær og kosmetikk. I tillegg ble det gjennomført fokusgrupper med forbrukere i alderen 18-45 år. Av de 100 nettbutikkene som ble undersøkt, hadde rundt 50 bærekraft som et sentralt element i markedsføringen.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP