Arbeidsliv
Illustrasjonsfoto.
Tero Vesalainen/iStock
Har formfeilen i oppsigelsen betydning?
Juristene svarer.
Spørsmål: Jeg er personalsjef i en mellomstor bedrift, og i forrige uke sa jeg opp en av medarbeiderne jeg har ansvaret for, etter å ha avholdt drøftelsesmøte med vedkommende, dagen før. En av mine kollegaer i HR-avdelingen, la noen dager senere merke til at jeg i oppsigelsesbrevet hadde glemt å opplyse om retten til å stå i stilling, etter arbeidsmiljøloven § 15-11.
Kollegaen min påpekte at retten til å stå i stilling er en av de opplysningene som oppsigelsen må inneholde for å være gyldig. Jeg lurer derfor på hva jeg skal gjøre med dette. Kan arbeidstakeren nå gå til søksmål og påstå ugyldig oppsigelse på grunn av dette, eller vil det være tilstrekkelig dersom jeg utsteder en ny oppsigelse hvor denne opplysningen fremkommer?
Jeg vil også opplyse om at medarbeideren har krevd forhandlinger etter arbeidsmiljøloven § 17-3, og vi har avtalt tidspunkt for forhandlingene.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP