Arbeidsliv

Har jeg ikke krav på skriftlig arbeidskontrakt?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg har begynt i ny jobb, men har ikke fått skriftlig kontrakt, selv om det har gått tre måneder. Skal jeg ikke ha kontrakt?

Svar: Arbeidsmiljøloven §§ 14-5 slår fast at det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold Videre angir § 14-6 enkelte minimumskrav til avtalens innhold.

Plikten til å utarbeide en skriftlig arbeidsavtale, er en såkalt ordensregel. Det betyr at mangel på skriftlig avtale ikke fører til ugyldighet av ansettelsesforholdet. Vi anbefaler likevel å be om en skriftlig arbeidsavtale ettersom du i større grad vil kunne ivareta dine rettigheter dersom du får arbeidsvilkår og øvrige rettigheter nedfelt skriftlig.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS