Arbeidsliv
Det er alltid hyggelig med et håndtrykk, men Arbeidsmiljøloven slår fast at det skal inngås skriftlig avtale i alle arbeidsforhold. Foto: Natee Meepian, iStock Photos
Har jeg ikke krav på skriftlig arbeidskontrakt?
Juristene svarer.
Spørsmål: Jeg har begynt i ny jobb, men har ikke fått skriftlig kontrakt, selv om det har gått tre måneder. Skal jeg ikke ha kontrakt?
Svar: Arbeidsmiljøloven §§ 14-5 slår fast at det skal inngås skriftlig arbeidsavtale i alle arbeidsforhold Videre angir § 14-6 enkelte minimumskrav til avtalens innhold.
Plikten til å utarbeide en skriftlig arbeidsavtale, er en såkalt ordensregel. Det betyr at mangel på skriftlig avtale ikke fører til ugyldighet av ansettelsesforholdet. Vi anbefaler likevel å be om en skriftlig arbeidsavtale ettersom du i større grad vil kunne ivareta dine rettigheter dersom du får arbeidsvilkår og øvrige rettigheter nedfelt skriftlig.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP