Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Havnestriden til Konkurransetilsynet

Bedriftsforbundet mener det fortsatt ikke er fri konkurranse for norske fartøyer i Drammen havn og klager LO og NHOs tariffavtale inn for Konkurransetilsynet.

Publisert Sist oppdatert

Både Efta-domstolen og Høyesterett fastslo i desember i fjor at alle rederier skal kunne laste og losse i alle norske havner, uavhengig av hvilken fagforening man er tilknyttet. Men ifølge Bedriftsforbundet har LO og NHO valgt å opprettholde tariffavtalen i Drammen havn, en avtale som gjør at det kun er medlemmer av LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund som får gjøre slikt arbeid.

– Ifølge tariffavtalen mellom LO og NHO, som de velger å opprettholde og kjøre videre på, så gjelder ikke fri konkurranse i Drammen havn for norske fartøyer, og det kan vi ikke stå og se på, sier leder Olaf Thommessen i Bedriftsforbundet til NRK.

Leder Lars Johnsen i Transportarbeiderforbundet peker på at Høyesterett har fastslått at EØS-avtalens etableringsrett har forrang foran Den internasjonale arbeidsorganisasjonens (ILO) bestemmelse om fortrinnsrett.

– Dersom Bedriftsforbundet sier at Norge ikke har plikt til å leve opp en ILO-konvensjon, er jeg overrasket over det. Konvensjonen er klar og sier at en registrert havnearbeider skal ha fortrinnsrett til laste- og lossearbeid, sier Johnsen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS