Arbeidsliv
Hvis det skulle skje noe jeg ikke har regnet med – hvilke muligheter har jeg som arbeidsgiver, til å endre de ansattes ferie?
pixdeluxe/iStock
Hvilke muligheter har jeg til å endre ferien til de ansatte?
Juristene svarer.
Spørsmål: Jeg er daglig leder i en mindre bedrift, og jeg holder nå på med å planlegge for sommermånedene. Feriekabalen til alle mine ansatte er lagt, og det skal i utgangspunktet gå bra at arbeidstakerne tar ferie når vi har avtalt, men det forutsetter at ting går etter planen og at det ikke dukker opp noe helt uventet.
Dette henger sammen med at vi har noe mindre bemanning nå enn det vi pleier å ha, slik at vi også pleier å ha et litt sterkere sikkerhetsnett i disse periodene, enn akkurat i år. Jeg lurer derfor på – hvis det skulle skje noe jeg ikke har regnet med – hvilke muligheter har jeg som arbeidsgiver, til å endre de ansattes ferie?
Svar: Utgangspunktet i ferieloven er at ferietiden er bindende for partene etter at denne er fastsatt. Den adgang arbeidsgiver har til å likevel endre fastsatt ferietidspunkt, følger av ferieloven § 6 nr. 3. Det er tre vilkår som må være oppfylt for at arbeidsgiver skal kunne endre ferieperioden.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP