Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Hvordan lager vi en tariffavtale i en nyoppstartet bedrift?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Vi er ansatt i en bedrift som er ganske nyoppstartet i Norge, og vi ønsker å slå oss sammen og lage et forslag til en tariffavtale som vi kan presentere for arbeidsgiver for inngåelse.

Her ønsker vi å regulere enkelte ting vi er opptatt av at skal gjelde for alle ansatte, blant annet enkelte punkter knyttet til overtid, arbeidstid og litt andre forhold.

Vi lurer i den forbindelse på hva som skal til før noe er en tariffavtale, sammenlignet med bare en «vanlig» avtale. Vi ønsker som nevnt at den skal gjelde for alle, og vi vil derfor være sikre på at kravene til tariffavtale er oppfylt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS