Arbeidsliv
Hvis du leverer inn et varsel til ledelsen som kun omhandler ditt eget arbeidsforhold, er det ikke å regne som "varsling".
iStock/Pict Rider
Kan du varsle om ditt eget arbeidsforhold?
Arbeidsgiver har mottatt et varsel fra en av sine medarbeidere. Men varselet omhandler medarbeiderens eget arbeidsforhold. Er det greit?
Spørsmål: Jeg jobber som HR-ansvarlig i et mindre selskap. Vi har nylig mottatt det som er omtalt som et varsel fra en av våre medarbeidere. Det gjelder i all hovedsak oppfølgning av en tidligere personalsak, og kommunikasjonen i forbindelse med den saken. Vi var nylig på et kurs, hvor vi fikk høre at varslingsreglene ikke gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold. Jeg har hatt samtaler med daglig leder i selskapet, og vi tror kanskje ikke dette er varsling i lovens forstand. Hva innebærer det egentlig at varslingen gjelder egne forhold?
Svar: Arbeidstakers rett til å varsle er uttrykkelig regulert i arbeidsmiljøloven kapittel 2 A. I arbeidsmiljøloven § 2 A-1 første ledd heter det at arbeidstaker kan varsle om "kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet".
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP