Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Kan vi gi vedkommende oppsigelse alene begrunnet i dårlig kundeservice?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg driver en liten butikk på et lite sted og har problemer med en av mine ansatte. Vedkommende har generelt en dårlig holdning til kundene våre, noe vi kan dokumentere gjennom mange skriftlige klager over tid. Vi har tatt dette opp med vedkommende, og gitt en advarsel, men vi ser ingen bedring. Vi har også gjort det tydelig skriftlig hva vi legger i god kundeservice og hvilke forventninger vi har til den ansatte. Kan vi gi vedkommende oppsigelse alene begrunnet i dårlig kundeservice?

Daglig leder

Svar: Gjentakende dårlig kundebehandling kan etter omstendighetene utgjøre saklig grunnlag for en oppsigelse (etter arbeidsmiljøloven § 15-7(1)). Betydningen av arbeidstakers handlinger vil her måtte vurderes i forhold til hva stillingen krever. Stillingen her forstår jeg innebærer å ta imot og betjene kunder i butikken, og det å yte god service fremstår som en sentral del av jobben. Å behandle kunder på en god måte er også viktig for at virksomheten skal sikre et godt rykte og for at kundene skal komme tilbake igjen. Det er av betydningen for vurderingen om arbeidsgiver har gjort det tydelig for den ansatte hva som ligger i å yte god service, og hva slags opptreden som ikke aksepteres. Jeg ser du viser til at dere har dokumentasjonen for at arbeidsgiver har fulgt opp den ansatte på dette, og også gitt advarsel for liknende forhold tidligere. Det bør derfor være klart for arbeidstaker hvilke forventninger arbeidsgiver har, og hva slags oppførsel som ikke tolereres. Det vil kunne få betydning hvordan arbeidstaker selv stiller seg til klagene – slike saker kan ofte bli kundens ord mot arbeidstakers ord. Det at flere kunder uavhengig av hverandre har klaget på den ansatte, og at dette har vedvart over tid, kan styrke arbeidsgivers sak. Samlet sett vil slike forhold, som også har vedvart over tid til tross for flere advarsler og samtaler med arbeidstaker, kunne gi saklig grunnlag for at arbeidsgiver ikke lenger har den nødvendige tillit til at arbeidstaker kan utføre jobben på en tilfredsstillende måte, og dermed gi grunnlag for oppsigelse.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS