Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Krav på betalt lunsjpause?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er avdelingsleder i en mellomstor bedrift, og på min avdeling driver vi med kundeservice. Flere av de ansatte krever nå at de skal få betalt lunsjpause, og viser til at de må ta telefoner mens de har lunsjpause. Stemmer dette?

Avdelingsleder

Svar: Ja, det kan stemme. Dersom de ansatte ikke fritt kan forlate arbeidsplassen i lunsjen, grunnet f. eks at de må ta telefonen hvis den ringer, skal lunsjpausen være betalt. Én måte å løse dette på er at dere ikke pålegger ansatte å ta telefonen under lunsjpausen, og eventuelt rokerer når de ulike ansatte har lunsjpause, slik at telefonen alltid er bemannet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS