Arbeidsliv
Fra nyttår er også mindre bedrifter lovpålagt å ha eget verneombud. Hva innebærer det i praksis?
iStock/ultramansk
Krav til verneombud og arbeidsmiljøutvalg
Fra i år stilles det krav om at alle bedrifter med mer enn fem ansatte må ha verneombud. Hva innebærer det for en bedrift med sju ansatte?
Spørsmål: Jeg jobber i et selskap med 7 ansatte. I forbindelse med et kurs jeg nylig deltok på, fikk jeg høre at flere selskap nå får krav om å ha verneombud. Vi har ikke det i dag, da vi har avtalt en annen ordning. Må vi likevel få et verneombud nå, og hva innebærer i så fall dette?
Svar: Det er riktig som du sier, fra og med 1. januar 2024 blir det nye regler for hvilke virksomheter som må ha verneombud. Endringene skjer i arbeidsmiljøloven, og innebærer at alle virksomheter med fem eller flere ansatte, må ha verneombud.
Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Verneombudet representerer arbeidstakerne i dette arbeidet, og skal delta aktivt i HMS-arbeidet på arbeidsplassen. Verneombudet får også flere ansatte under sitt verneområde, både innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten, skal også omfattes av verneombudet ansvar.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP