Arbeidsliv

Fra nyttår er også mindre bedrifter lovpålagt å ha eget verneombud. Hva innebærer det i praksis?

Krav til verneombud og arbeidsmiljøutvalg

Fra i år stilles det krav om at alle bedrifter med mer enn fem ansatte må ha verneombud. Hva innebærer det for en bedrift med sju ansatte?

Publisert Sist oppdatert

­Spørsmål: Jeg jobber i et selskap med 7 ansatte. I forbindelse med et kurs jeg nylig deltok på, fikk jeg høre at flere selskap nå får krav om å ha verneombud. Vi har ikke det i dag, da vi har avtalt en annen ordning. Må vi likevel få et verneombud nå, og hva innebærer i så fall dette?

Svar: Det er riktig som du sier, fra og med 1. januar 2024 blir det nye regler for hvilke virksomheter som må ha verneombud. Endringene skjer i arbeidsmiljøloven, og innebærer at alle virksomheter med fem eller flere ansatte, må ha verneombud.

Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i arbeidet med helse, miljø og sikkerhet (HMS). Verneombudet representerer arbeidstakerne i dette arbeidet, og skal delta aktivt i HMS-arbeidet på arbeidsplassen. Verneombudet får også flere ansatte under sitt verneområde, både innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten, skal også omfattes av verneombudet ansvar.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS