Arbeidsliv

Kun én av fem offentlige virksomheter har tatt i bruk kunstig intelligens i utviklingen av digitale tjenester, viser en fersk undersøkelse fra IKT-Norge. Bildet viser et eksemplar av den selvlærende roboten «Pepper» i en Microsoft-butikk i Boston i USA.

Kun en av fem offentlige virksomheter bruker kunstig intelligens

Under 20 prosent av landets offentlige virksomheter tar i bruk kunstig intelligens i sin digitale tjenesteutvikling. Manglende kompetanse oppgis som hovedårsak.

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør Heidi Austlid i interesseorganisasjonen IKT-Norge er skuffet over tallene, som organisasjonen presenterer i forbindelse med en IT-konferanse i Oslo onsdag.

– Det vi ser er at offentlig sektor er veldig lite avansert i digitaliseringsarbeidet sitt. De leverer enkle skjemaløsninger, som barnehageskjemaer og søknadsskjemaer, men greier ikke å komme opp på nivået der den kommersielle verdenen er, sier Austlid til NTB.

Hun mener samtlige av Norges offentlige tjenester ville blitt bedre dersom kunstig intelligens ble tatt i bruk.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS