Arbeidsliv
En scene i NRK-serien Lykkeland har fått flere kvinnelige næringstopper til å endre navnet sitt til «Arne» på LinkedIn. Én etter én har flere kvinnelige næringsledere slengt seg på det som har blitt Arne-kampanjen. Høyre-leder Erna Solberg skriver i et innlegg på LinkedIn at formålet med aksjonen er å synliggjøre kjønnsulikhet i toppstillinger i Norge.
Erik Johansen / NTB
Kvinner endrer navn til «Arne» på LinkedIn etter «Lykkeland»-grep
Den kvinnelige hovedpersonen i «Lykkeland» endret navn til «Arne» for å få jobbeintervju. Nå tar Erna Solberg (H) og flere næringslivskvinner i bruk navnet.
De siste ukene har flere kvinner i næringslivet skiftet navn til «Arne» på LinkedIn – et sosialt medium for næringslivet. Den såkalte Arne-kampanjen ble blant annet inspirert av NRK-serien «Lykkeland», skriver E24.
– Jeg så en episode der hovedpersonen Anna ikke får jobb, til tross for økonomiutdanning og toppkarakterer. Når hun skifter navnet på CV-en til Arne, får hun plutselig jobb med en gang, sier Anita Krohn Traaseth.
Hun er mangeårig næringslivsleder og forfatter. Selv om serien er lagt til 1970-tallet, og likestillingen i norsk næringsliv har kommet lenger siden det, mener Traaseth det går altfor tregt.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP