Arbeidsliv

En scene i NRK-serien Lykkeland har fått flere kvinnelige næringstopper til å endre navnet sitt til «Arne» på LinkedIn. Én etter én har flere kvinnelige næringsledere slengt seg på det som har blitt Arne-kampanjen. Høyre-leder Erna Solberg skriver i et innlegg på LinkedIn at formålet med aksjonen er å synliggjøre kjønnsulikhet i toppstillinger i Norge.

Kvinner endrer navn til «Arne» på LinkedIn etter «Lykkeland»-grep

Den kvinnelige hovedpersonen i «Lykkeland» endret navn til «Arne» for å få jobbeintervju. Nå tar Erna Solberg (H) og flere næringslivskvinner i bruk navnet.

Publisert Sist oppdatert

De siste ukene har flere kvinner i næringslivet skiftet navn til «Arne» på LinkedIn – et sosialt medium for næringslivet. Den såkalte Arne-kampanjen ble blant annet inspirert av NRK-serien «Lykkeland», skriver E24.

– Jeg så en episode der hovedpersonen Anna ikke får jobb, til tross for økonomiutdanning og toppkarakterer. Når hun skifter navnet på CV-en til Arne, får hun plutselig jobb med en gang, sier Anita Krohn Traaseth.

Hun er mangeårig næringslivsleder og forfatter. Selv om serien er lagt til 1970-tallet, og likestillingen i norsk næringsliv har kommet lenger siden det, mener Traaseth det går altfor tregt.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS