Arbeidsliv
En større andel av timene i norske klasserom gjennomføres av lærere med mangler i den formelle kompetansen.
Berit Roald / NTB scanpix
Lærere uten godkjent utdanning står for mer av undervisningen
Lærere som mangler godkjent utdannelse, sto for 4,5 prosent av undervisningstimene i grunnskolen sist skoleår. Kunnskapsministeren er ikke fornøyd.
I det foregående skoleåret var andelen fire prosent, skriver Dagens Næringsliv. Tall fra Utdanningsdirektoratet viser at det også var en liten økning fra året før.
Av landets drøyt 67.000 ansatte, har 5,9 prosent mangelfull kompetanse. Den andelen har økt fra 5,3 prosent i forrige skoleår. Finnmark og Nordland har flest lærere med mangler i den formelle utdannelsen, mens Hordaland og Vest-Agder har færrest.
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er ikke fornøyd med situasjonen.
– «Gullstandarden» i norsk skole må være lærere med kompetansen i orden og som selv har fått undervisning i fagene de skal lære bort. Vi har varslet tiltak for å få kommunene til å arbeide aktivt med rekruttering, sier Høyre-statsråden. Han sier han ikke vet hvorfor andelen lærere med huller i den formelle kompetansen øker.
– Det lyder veldig hult når regjeringen stadig sier den satser på økt kompetanse samtidig som det blir flere uten den rette utdannelsen i skolen, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP