ADVOKATENE SVARER

En ansatt sliter med vond rygg, og legen anbefaler hjemmekontor. Må arbeidsgiver godta det? (Illustrasjonsfoto)

Legen anbefaler hjemmekontor, hvordan skal arbeidsgiver forholde seg?

En ansatt sliter med ryggen, og klarer ikke komme seg til jobb. Legen hennes anbefaler hjemmekontor. Må dette da innvilges? Advokatene svarer.

Publisert

Spørsmål:

Har du spørsmål om arbeidsrett? Advokatene Preben Moe, Marianne Klausen, Ole André Oftebro, Christine Frølich Jacobs og advokatfullmektig Mia Nøkleby i Advokatfirmaet Føyen svarer i Dagens Perspektiv. Tjenesten er gratis. Spørsmål kan sendes til red@dagensperspektiv.no - Les mer om arbeidsrett på foyen.no

Jeg er leder i en liten virksomhet og har en ansatt på kontor som har vært sykmeldt med 1 måneds sykemelding av gangen, i nesten 6 måneder. Arbeidstaker har vært åpen om at sykefraværet skyldes prolaps.

Arbeidstaker er ansatt i en 50% stilling med arbeidstid 4 dager per uke. Arbeidstaker kan etter eget utsagn ikke kjøre bil til jobb, men må kjøres. I tillegg har vi mottatt en legeerklæring om at «grunnet betydelige medisinske årsaker anbefales videre tilrettelegging for hjemmekontor. …  … Pasienten kan jobbe hjemmefra og er i stand til å levere fullgodt arbeid ved videre tilrettelegging. En ny evaluering av hennes helse kan gjøres om 6 måneder. Hun er under behandling og oppfølging i primær og spesialist helsetjeneste».

Arbeidstaker har ennå ikke utført noe arbeid fra hjemmekontor, men legen anbefaler altså at det legges til rette for det. Hva gjør vi som arbeidsgiver? 

Svar:

Det har blitt vanlig med arbeidstakere fast på hjemmekontor. Det har også blitt vanlig å bruke hjemmekontor som tilretteleggingstiltak ved sykefravær. Etter covid har det oppstått en utbredt oppfatning blant arbeidstakere at de har krav på hjemmekontor, og at de kan bestemme når og omfang av dette selv. Slik er det ikke, det kommer vi tilbake til.

 

I deres sak, har dere opplyst at arbeidstaker ikke har utført arbeid i perioden med sykemeldinger. Det vil si at arbeidstaker har vært 100% arbeidsufør, og hjemmekontor som tilretteleggingstiltak har ikke vært utprøvd.

Etter covid har det oppstått en utbredt oppfatning blant arbeidstakere at de har krav på hjemmekontor, og at de kan bestemme når og omfang av dette selv. Slik er det ikke

For å starte med utgangspunktet for tilrettelegging: Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt gjelder på arbeidsplassen, og ikke i forhold til en eventuell reisevei til jobb. For at arbeidsgiver skal kunne tilrettelegge eller kunne vurdere hensiktsmessige tilretteleggingstiltak må det være dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Det er disse to som kjenner arbeidsplassen best.

Dialogen gjelder arbeidsevnen. I denne dialogen vil legeerklæringen være en veiledning. Dette fordi sykemelding og legeerklæring skrives for en periode fremover i tid, og er basert på en vurdering ut fra et nå-perspektiv. Arbeidsgivers plikt er å utforske om det er arbeidsevne og å tilby tilretteleggingstiltakene.

Ved en ny legeerklæring om videreføring av hjemmekontor må dere huske på at hjemmekontor som tilretteleggingstiltak ikke er utprøvd enda. Derfor anbefales det at dere spør arbeidstaker hvorfor det i henhold til legeerklæringen bare er mulig å arbeide fra hjemmekontor? 

Naturlige spørsmål dere bør stille er: Trenger arbeidstaker pauser, så kan det tilrettelegges for dette på jobb. Er reiseveien et problem, kan arbeidstiden tilrettelegges slik at arbeidstaker jobber færre, men lengre dager slik at pauser kan legges inn, også ved ankomst til jobb. Er det behov for hev-senk pult for å kunne variere arbeidsstilling eller annen type kontorstol?

Alle disse spørsmålene må arbeidstaker svare på. Det er til slutt arbeidsgiver i kraft av styringsretten som bestemmer hvilke tilretteleggingstiltak, som skal iverksettes, jf arbeidsmiljøloven § 4-6. Innen en liten virksomhet med få ansatte kan heller ikke tilretteleggingstiltak for en ansatt føre til merbelastning for øvrige ansatte.

Tilretteleggingstiltakene og perioden for utprøving skal fremkomme av en oppfølgingsplan, som også skal sendes NAV.

For å akseptere hjemmekontor som tilretteleggingstiltak må det gjøres for en kortere periode av gangen sammen med avtale om hvilke oppgaver eller omfanget av arbeid som skal gjelde. Dette vil gi grunnlag for evaluering av virkningen av tiltaket. Hvis ikke arbeidsevnen økes gjennom bruk av hjemmekontor, kan det være fordi det ikke er riktig tilretteleggingstiltak. Da må tiltaket avsluttes og andre tiltak utprøves.

Powered by Labrador CMS