Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Må alle statlige stillinger utlyses offentlig?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg skal flytte arbeidssted fra det private til det statlige. Min nye stilling innebærer blant annet at jeg skal stå for rekruttering.

Vanligvis har jeg oppsøkt aktuelle kandidater direkte, men jeg har forstått at alle stillinger må lyses ut offentlig når stillingen er statlig. Stemmer det?

Svar: Du har forstått riktig; det klare utgangspunktet innenfor statlig sektor er at ledige stillinger skal utlyses eksternt. Kravet følger av statsansatteloven § 4, hvor det fremgår at «Ledig stilling eller embete skal utlyses offentlig, med mindre annet er fastsatt i lov, forskrift eller tariffavtale.»

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS