Arbeidsliv

Må jeg kompensere en ansatt med kundeklausul som ikke får ta oppdrag for konkurrenter?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er HR-ansvarlig i en konsulentvirksomhet for ingeniører. Vi har ansatt erfarne konsulenter som har spesielle kundeklausuler i ansettelseskontraktene sine.

Klausulene sier at konsulenten i en periode på 6 måneder etter avsluttet ansettelsesforhold ikke kan ta oppdrag for eller på annen måte bidra til at kunder de har vært involvert i det siste året vil gi færre oppdrag til vårt firma.

Nå har en konsulent sagt opp jobben og skal gå til en konkurrent.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS