Arbeidsliv
Økologisk matomsetning i Norge har økt med 11,5 prosent fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2015.
Flickr
Økologisk fortsetter å øke
Omsetningen av økologiske matvarer gjennom dagligvarehandelen økte med 11,5 prosent fra 1. halvår 2014 til 1. halvår 2015. Omsetningen har økt årlig siden 2010, med spesielt sterk vekst i 2014.
Det viser ferske tall fra Landbruksdirektoratet. Tilgangen på økologisk korn var også rekordhøy, grunnet økt norsk produksjon kombinert med høy import. 25 prosent av omsetningen av økologisk mat i dagligvarehandelen i 1. halvår 2015 var grønnsaker. Samtidig økte prisforskjellen til konvensjonelle produkter.
Meieriprodukter og barnemat utgjør henholdsvis 16 og 15 prosent av total omsetning. De tre varegruppene som hadde høyest prosentvis økning dette halvåret var drikkevarer (35 prosent økning), kaffe og te (30 prosent økning) og frukt, bær og nøtter (28 prosent økning). Størsteparten av dette er importerte varer. I tillegg økte omsetningen av økologiske egg med 22 prosent og økologiske grønnsaker med 18 prosent.
På tross av markant økning de senere årene, utgjør salget økologisk mat bare 1,45 % av total matomsetning i Norge i dagligvarehandelen. Volumet er med andre ord fortsatt forsvinnende lite, selv om det nå er fullt mulig å tjene svært gode penger i et nisjemarked med meget høy betalingsvillighet fra kresne og kravstore forbrukere. På tross av dette er det stadig færre som tror på Statens mål om 15 % økologisk innen 2020.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP