Arbeidsliv

Negative holdninger til andre kan bli selvoppfyllende profetier. Prøv heller å fokusere på det beste i andre og å utvikle ditt positive ordforråd.

Samtaletips

Hvis du på forhånd har stemplet den andre som arrogant eller noe annet negativt, blir det sjelden noen god samtale.

Publisert Sist oppdatert

En vanlig kommunikasjonssynd på arbeidsplassen er at vi dømmer og nedvurderer andre, sier retorikkrådgiver Gabrielle Salander til suntliv.nu. Hun forteller at mange har for vane å snakke om hvordan andre er og at de setter et negativt stempel på hvordan personen er. For eksempel ved å si: «Han er så arrogant.»

Noe av problemet med denne formen for kommunikasjon, er at det kan bli en selvoppfyllende profeti.

Begrunnelsen er at vi tar inn informasjon som stemmer med den formeningen vi har om vedkommende fra før av, og at vi deretter kommuniserser ut fra dette. Salander ber oss om å tenke etter: Hvordan påvirker det deg hvis du ser på og omtaler en person som dum? Kommer du da til å lytte til det vedkommende har å si?

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS