Arbeidsliv

Slik oppfører du deg på jobben

Konstruktiv kommunikasjon er nøkkelordene.

Publisert Sist oppdatert

I boken Folkeskikk og uskikk på jobben tar forfatter Jan Atle Andersen for seg kommunikasjon på arbeidsplassen. Psykologen har laget en guide for hvordan du kan unngå konflikter gjennom god kommunikasjon og et fokus på å ta tak i seg selv først. Guiden er gjengitt på Adekvat.no.

Si «jeg» når det er saklig grunn til det, og snakk for deg selv

  • Man, en, du, vi og det er ofte ord vi bruker i stedet for å si jeg. Dermed reduseres kvaliteten på kommunikasjonen. Det er forskjell på å si: «Det er klart at da blir man jo rimelig irritert» – og «Da irriterer jeg meg». Å si «jeg» innebærer å ta ansvar, og er et godt utgangspunkt for å få konflikten løst

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS