Arbeidsliv

Stadig flere bedrifter velger å kvitte seg med kjernekompetanse.

Trivsel kan gjøre outsourcing lettere for ansatte

Outsourcing kan gi problemer med trivselen på jobb. Da er det sosial kontakt og trivsel som ofte redder ansatte, ifølge en ny undersøkelse

Publisert Sist oppdatert

SINTEF har de siste tre årene drevet forskning for å avdekke hvordan outsourcing og innleide ansatte påvirker arbeidsbetingelser og sykefravær i ulike sektorer. Bakgrunnen er at stadig flere bedrifter velger å kvitte seg med kjernekompetanse, og at stadig flere byggeplasser og bedrifter blir internasjonale og flerleddede, med både underleverandører og entreprenører representert.

Sosial kontakt og trivsel nøkkelen

Ifølge SINTEFs resultater er den sosiale kontakten avgjørende for at arbeidsgivere som kommer inn som et resultat av outsourcing trives på arbeidsplassen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS