Arbeidsliv

Uber og Haxi avviser problemer med løyvekutt

Delingsøkonomiutvalget foreslår en løyvefri framtid for drosjenæringen. Flere politikere tror det vil føre til dårligere dekning og mer stillstand. Det avviser de nye drosjeutfordrerne.

Publisert Sist oppdatert

Det regjeringsoppnevnte Delingsøkonomiutvalget har levert sitt forslag om taxinæringens framtid: bort med drosjeløyvet, noe som åpner opp persontransport-markedet for samkjøringstjenester som Uber og Haxi.

For å kjøre drosje må man i dag ha løyve, være tilknyttet en drosjesentral, ha kjøreplikt og følge en maksprisregulering. Forslaget til utvalget går ut på at det i framtida skal være nok å ha en kjøreseddel som beviser vandel og helse.

Flere Stortingspolitikere har uttrykt skepsis til forslaget, med bekymringer rundt mer stillstand av biler, dårligere taxidekning på ubeleilige tidspunkter, og usikkerhet rundt skole- og pasienttransport.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS