Arbeidsliv

Vanskelig å endre førsteinntrykket

Nyere forskning viser at det er mye lettere å miste et godt rykte enn å skaffe seg et.

Publisert Sist oppdatert

Nadav Klein og Ed O’Brien er psykologiforskere ved University of Chicago og har forsket på hvor fort folk er villige til å endre inntrykket sitt av andre. I et eksperiment som involverte 201 deltagere, ba de «Barbara» utføre positive og negative handlinger mot ulike personer, for så å observere tiden det tok å bygge et positivt kontra et negativt omdømme.

Resultatet viste at det tok flere uker å opparbeide seg et positivt renommé enn et negativt. Resultatene viste også at det var mye vanskeligere å forandre ryktet sitt fra positivt til negativt, enn omvendt, skriver Fast Company i en omtale av studien.

Vi mennesker liker meningene våre, og vi liker ikke å forandre dem. Dersom man har negative holdninger til en person og observerer positive handlinger, vil man prøve å bortrasjonalisere disse for å unngå å endre holdning, forklarer Jack Schafer, tidligere FBI-agent og forfatter av «The Like Switch», til the Fast Company. Man tror ofte at personen har en agenda.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS