Arbeidsliv
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Vidar Ruud / NTB scanpix
Veksling mellom læring i skole og praksis motiverer elever
Yrkesfagelever som veksler mellom opplæring i bedrift og skole gjennomfører like godt eller bedre enn de på ordinært løp, viser ny rapport.
En evaluering av vekslingsmodeller i fag- og yrkesopplæring viser at yrkesfagelever har god faglig utvikling og god motivasjon for opplæringen. Fafo mener det er grunnlag for videreføring av vekslingsmodeller innenfor flere fagområder.
Utdanningsdirektoratet melder om at elevene er godt motiverte for å veksle mellom læring i skole og læring i bedrift, og de mener at de lærer mer.
– Vi trenger flere gode fagarbeidere i fremtiden. Da må vi ha utdanningsløp som motiverer flere til å gjennomføre og utdanningsløp som næringslivet støtter opp om. Mange av elevene er fornøyde og mener de lærer mer av å jobbe med konkrete arbeidsoppgaver, og at det er lettere å forstå det de lærer på skolen. Samtidig ser vi at vekslingsmodell ikke er en løsning som passer alle elever, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP