Arbeidsliv
Tidligere i år streiket hotellansatte over hele landet. Men streikende har ikke lov til å hindre gjester i å sjekke inn, eller blokkere vareleveranser, slår Dagens Perspektivs juristpanel fast.
NTB scanpix
Virkemidler ved arbeidskonflikt
Dagens Perspektivs juristpanel svarer på lesernes spørsmål om arbeidsrett.
Spørsmål: Jeg er en uorganisert arbeidsgiver som driver et mindre hotell. De ansatte har – hittil – ikke vært organisert. Nylig har de imidlertid dannet en klubb og krever nå tariffavtale. Så vidt jeg forstår er klubben også tilsluttet et landsomfattende forbund, men foreløpig har jeg ikke hørt noe fra dem. Den tillitsvalgte varslet i forbindelse med kravet om tariffavtale at hvis de ikke får det på plass, vil de gå til streik og herunder også hindre hotellgjester å komme til overnattinger på hotellet. Har ansatte virkelig adgang til dette under en arbeidskonflikt?
Frustrert hotelleier
Svar: Nei. Arbeidstvistloven foreskriver at før man går til streik, skal det gjennomføres en obligatorisk mekling hos Riksmeklingsmannen. Er meklingen forgjeves, kan arbeidskonflikten iverksettes. Det de streikende kan gjøre, er utelukkende å legge ned arbeidet. De kan også oppfordre gjester til ikke å besøke hotellet i en konflikt, men de kan ikke fysisk hindre dem i dette. Som man kanskje husker, var det en lovlig hotellstreik tidligere i år. En del ansatte hindret vareleveranser til et stort Oslohotell ved å gå frem og tilbake i fotgjengerovergangen foran vareinnkjørselen. Etter at NHO varslet mulige søksmål, ble det slutt på slike aksjoner, som faktisk også er straffbare brudd på boikottloven. Denne loven foreskriver nemlig at en boikott ikke kan ha et rettsstridig formål eller benytte rettsstridige midler for å gjennomføre boikotten. Å sperre adgangen til hotellet for gjestene, vil være et slikt brudd.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP