Hydrogenbilen klar for kvantespranget, men...

De utslippsfrie hydrogenbilene med lang rekkevidde er her, men hvor i all verden er fyllestasjonene? I fraværet av et næringsliv som satser, vendes blikket mot staten, men heller ikke der er man helt forberedt på at spranget over i det forjettede hydrogensamfunnet er like om hjørnet.

Publisert Sist oppdatert

Mandag Morgen dokumenterte i nr. 29 2011 hvordan Norge kan miste sin grønne ledertrøye når det gjelder Hydrogen som utslippsfritt drivstoff i transportsektoren. Ute i Europa satser industrien tungt på hydrogen som en viktig del av fremtidens fornybare energisystem, i forståelse og samarbeid med EU og statlige myndigheter. Her hjemme er vi pionerer området og bare i løpet av de siste fem år har staten bevilget nesten en halv milliard kroner til hydrogenformål. Alt dette mens offentlig eide storaktører som Statoil og Statkraft stort sett sitter stille.

Nå er hydrogensatsingen kommet til et veiskille. Bilene med hydrogenteknologi er her. De fungerer utmerket, har lang rekkevidde og vil ikke koste mer enn en vanlig bil. Det eneste de slipper ut er vann og de er verken til skade for det globale klimaet eller for lokalmiljøet, slik for eksempel dieselbilene er (se egen sak og figur 2).

Ni globale bilprodusenter gått god for at de skal levere hydrogenbiler for salg allerede fra 2015. De som har kommet lengst er Toyota, Mercedes og Hyundai, hvor de to sistnevnte allerede har biler på test i Norge.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Dagens Perspektiv

Se våre tilbud

Dagens Perspektiv
Digitalt

Se våre tilbud

Powered by Labrador CMS