Ledelse

Fem dårlige unnskyldninger de fleste ledere har fått høre

Publisert Sist oppdatert

«Jeg skal tenke på saken...»

«Det er for vanskelig...»

«Jeg rekker det ikke...»

Hvis du skal være helt ærlig - hvor lei er du av dårlige unnskyldinger? Det svenske magasinet Chef har stilt seg spørsmålet, og fastslår i samme åndedrag at det er ditt ansvar som leder å ta tak i situasjonen når fremdriften er laber og medarbeidere serverer dårlige unnskyldninger.

Kenth Åkerman - coach, foredragsholder og forfatter av boken «Sluta chefa, börja leda» lister i et intervju hos Chef opp det han mener er de vanligste, dårlige unnskyldningene - og han kommer også med tips om hva han mener at du som leder kan gjøre for å møte dem. Kanskje noen av dem kan være til inspirasjon?

Dette er fem av de dårlige unnskyldningene - og Åkermans tips:

«Jeg rekker det ikke»

Dette er nok den aller vanligste unnskyldningen, tror Åkerman. Han benekter ikke at folk kan ha mye - eller for mye - å gjøre, men han mener at det som regel ikke er dette som er det egentlige problemet. Coachen hevder at det man virkelig vil gjøre, finner man som regel tid til. Han mener det er et spørsmål om prioritering.

Åkermans tips til ledere: Spør medarbeideren: Hvor lang tid ville det ta hvis du skulle gjøre det? Når skulle du kunne planlegge inn aktiviteten?

«Vi har ikke råd»

Det kan være riktig at økonomien setter begrensninger, men hvis man virkelig ønsker å finne en løsning, pleier det å være mulig å finne et alternativ, påstår Åkerman.

Åkermans tips til ledere: Spør medarbeideren: Hvis det fantes penger, hvordan ville du da ha gjort det? Hvordan nå samme resultat på en annen måte?

«Det er for vanskelig»

En oppgave kan være kompleks, men samtidig kan medarbeideren tidligere ha vist at han eller hun har tilstrekkelig kunnskap til å få det til. Opplevelsen av å ikke være god nok, rask eller intelligent, kan handle om mangel på selvtillit, sier Kenth Åkerman til Chef.

Åkermans tips til ledere: Spør medarbeideren: Hvem kan støtte deg? Hva slags ressurser trenger du? Hvordan har andre som har fått dette til gjort det?

«Det er ikke slik vi pleier å gjøre det her»

Hvis en medarbeider jobber ut fra gammel vane, rutiner og måten man har gjort ting på tidligere, risikerer man å aldri finne nye løsninger. Kanskje faller også noen for fristelsen til å tolke organisasjonens policy som at de ikke får lov til å gjøre dette.

Åkermans tips til ledere: Spør medarbeideren: Hvem har sagt at du ikke kan tenke nytt? Hva skjer hvis vi gjør dette istedenfor?

«Jeg skal tenke på saken»

Hvis noen ber om å få tenke på saken, er det ofte en fordekt måte å si nei på, mener Åkerman. Kanskje er det slik at medarbeideren ikke klarer å levere, og forsøker å uttrykke det på en snill måte? En leder har imidletid behov for å ha en kultur i egen organisasjon der det er greit å være tydelig og direkte.

Åkermans tips til ledere: Spør medarbeideren: Hva er årsaken til at du tviler?

Lytt til forklaringer - også de dårlige

En annen konsulent, Tom Mårup, har skrevet om konstruktive tilbakemeldinger på nettsidene til Idébanken. Han er i sine råd innom samme tematikk som Åkerman, og tar til orde for at ledere må lytte til forklaringer fra medarbeiderne - selv når de er dårlige.

Konstruktiv kritikk ser fremover. Den handler om løsninger fremfor årsaker, skriver Mårup. Han viser til at medarbeideren kan ha behov for å komme med forklaringer, og menerat du som er leder bør lytte til forklaringene og forholde deg nysgjerrig og undersøkende til det du får høre - selv om du kan synes det er dårlige unnskyldninger.

Det kan være at problemet ligger i organisering eller hos noen andre, men hvis det ikke gjør det, er det fortsatt viktig at medarbeideren føler at du tar ham alvorlig, mener Mårup, som argumenterer med at dette danner grunnlag for å ta til seg kritikk. En leder kan i forlengelsen av en slik samtale også spørre medarbeideren om hva han eller hun tenker at dere sammen kan gjøre hvis problemet dukker opp igjen.

LES OGSÅ: Lær deg å lede oppover

LES OGSÅ:Slik blir du kvitt mellomlederstresset

Powered by Labrador CMS