Ledelse
Fem dårlige unnskyldninger de fleste ledere har fått høre
«Jeg skal tenke på saken...»
«Det er for vanskelig...»
«Jeg rekker det ikke...»
Hvis du skal være helt ærlig - hvor lei er du av dårlige unnskyldinger? Det svenske magasinet Chef har stilt seg spørsmålet, og fastslår i samme åndedrag at det er ditt ansvar som leder å ta tak i situasjonen når fremdriften er laber og medarbeidere serverer dårlige unnskyldninger.
Kenth Åkerman - coach, foredragsholder og forfatter av boken «Sluta chefa, börja leda» lister i et intervju hos Chef opp det han mener er de vanligste, dårlige unnskyldningene - og han kommer også med tips om hva han mener at du som leder kan gjøre for å møte dem. Kanskje noen av dem kan være til inspirasjon?
Dette er fem av de dårlige unnskyldningene - og Åkermans tips:
Lytt til forklaringer - også de dårlige
En annen konsulent, Tom Mårup, har skrevet om konstruktive tilbakemeldinger på nettsidene til Idébanken. Han er i sine råd innom samme tematikk som Åkerman, og tar til orde for at ledere må lytte til forklaringer fra medarbeiderne - selv når de er dårlige.
Konstruktiv kritikk ser fremover. Den handler om løsninger fremfor årsaker, skriver Mårup. Han viser til at medarbeideren kan ha behov for å komme med forklaringer, og menerat du som er leder bør lytte til forklaringene og forholde deg nysgjerrig og undersøkende til det du får høre - selv om du kan synes det er dårlige unnskyldninger.
Det kan være at problemet ligger i organisering eller hos noen andre, men hvis det ikke gjør det, er det fortsatt viktig at medarbeideren føler at du tar ham alvorlig, mener Mårup, som argumenterer med at dette danner grunnlag for å ta til seg kritikk. En leder kan i forlengelsen av en slik samtale også spørre medarbeideren om hva han eller hun tenker at dere sammen kan gjøre hvis problemet dukker opp igjen.
LES OGSÅ: Lær deg å lede oppover
LES OGSÅ:Slik blir du kvitt mellomlederstresset