Ledelse

Å hjelpe andre kan ødelegge dagen din

Hvis du hjelper andre på morgenen kan det gjøre deg direkte destruktiv på ettermiddagen, viser ny amerikansk studie.

Publisert Sist oppdatert

«Morn», sier du lavt.

«God morgen. Du, kan du komme hit og se på noe?», spør kollegaen din.

Tenk godt gjennom svaret ditt. Et snartenkt «ja» kan ødelegge dagen din ifølge en studie fra Michigan State University.

– Å hjelpe kolleger på morgenkvisten kan føre til negativ atferd på ettermiddagen, og igjen bidra til et dårlig arbeidsmiljø, sier Russell Johnson, førsteamanuensis i ledelse ved Michigan State University til universitetets egne nettsider.

Destruktiv atferd

– Hvis du hjelper andre på morgenen kan det føre til at du føler deg sliten og utmattet på ettermiddagen, noe som fører til mindre hjelpsomhet. Man går fra å være fellesskapsinnstilt til å være egosentrisk, sier Johnson.

Johnson har studert 91 ansatte over ti sammenhengende arbeidsdager, og sammenlignet atferden deres på starten av arbeidsdagen med slutten av arbeidsdagen. Studien, som viste at å hjelpe andre ikke bare kan være negativt for trivselen og prestasjonene til den som hjelper – det kan også føre til direkte destruktiv atferd.

– Denne destruktive atferden påvirker ikke bare personlig trivsel og prestasjon, men kan også gå utover arbeidsmiljøet, noe som kan redusere trivselen og prestasjonene til andre, utdyper Johnson.

Blant annet kan en person som har hjulpet andre på morgenen finne på å ta æren for andres arbeid senere på dagen, eller snakke nedlatende om kolleger for å kaste glans over egne prestasjoner, forklarer han. Man nærmer seg nesten machiavellisk atferd, som å bruke andre for å ivareta egne interesser.

– All atferd som stiller en selv i et godt lys samtidig som det undergraver andre er typisk, sier Johnson til The Fast Company.

Total isolasjon er ikke løsningen

Johnson påpeker imidlertid at løsningen ikke er et arbeidsmiljø fritt for hjelpsomhet og kollegialitet. Men man må være klar over hva morgenhjelpen kan føre til, og ta de rette forbeholdene.

– Hvis man har nødt til å hjelpe en kollega om morgenen kan man for eksempel ta en pause rett etterpå. Ta en liten pause fra å tenke på jobb. Fem minutter kan være nok. Da får man tid til å restituere, og er klar for å gjenoppta arbeidet etter en liten stund.

Å gå til lunsj kan være én løsning. Man da må man trå varsomt.

– Hvis man har lunsj med kolleger, og bruker tiden på å snakke om jobb, da restituerer man ikke. Snakker man om andre ting, derimot, som familie, sport og underholdning – da blir lunsjen et sted for å hente nye krefter, avslutter Johnson.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS