Ledelse

Daglige salgsmål kan skade virksomheten

Hyppige salgsbudsjetter kan gjøre underverker for antall salg, men kan fort skade profitten, viser ny amerikansk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

En leder som sliter med underpresterende ansatte, eller av en eller annen årsak vil styrke produktiviteten, har mange potensielle verktøy for hånd. Ett av dem er måltall.

Innen salg jobber mange ansatte etter spesifikke salgsbudsjetter, enten det er daglige, månedlige eller årlige. Men hva fungerer egentlig best – hyppige eller sjeldne salgsmål? Det har de to professorene Doug Chung og Das Narayandas ved Harvard Business School undersøkt.

De gjennomførte et stort eksperiment i en svensk butikkjede innenfor elektronikk, tilbehør og reservedeler, med over 80 butikker og 350 ansatte. De ansatte hadde en fastlønnsandel og en provisjonsdel, med månedlige salgstall. Fem av butikkene beholdt de månedlige salgsbudsjettene, mens resten gikk over til daglige salgsmål.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS