Ledelse

De fem strategiene som fungerer

En stor undersøkelse viser hvilke fem strategier som fungerer for å få mest ut av kunstig intelligens.

Publisert Sist oppdatert

En studie gjennomført av McKinsey Global Institutet, med 3.000 deltakere fra 10 land og 14 bransjer, viser at fem forskjellige strategier fungerer bedre enn andre når det gjelder å få ut potensialet av kunstig intelligens.

Det skriver Jacques Bughin og Eric Hazan i McKinsey til MIT Sloam Management Review.

1) Vekst, ikke bare kutt

Kunstig intelligens kan brukes til å automatisere og kutte kostnader. Men like fullt burde kunstig intelligens burde brukes som et verktøy for å vokse, skape nye produkter og tjenester, øke produktiviteten og vinne markedsandeler.

2) Både teknologi og ledelse

I undersøkelsen svarte 30 prosent av deltakerne at de var usikre på hvordan kunstig intelligens kunne hjelpe dem i ledelsesdelen av virksomheten – at kunstig intelligens ikke kan erstatte menneskelige egenskaper i disse delene av organisasjonen.

De virksomhetene som gjør det best starter i det små, og ansetter både mennesker med lederegenskaper og mennesker med teknologisk forståelse. De er ikke gjensidig utelukkende – framtiden trenger begge deler, heter det i undersøkelsen.

3) Ikke vær redd for å endre strategi

I en tid der utfordrerne blir mer og mer disruptive, så havner de eksisterende aktørene ofte i forsvarsposisjon. Da er det viktig at de ikke er redde for å endre strategi, skriver Bughin og Hazan. Angrep er ofte det beste forsvar.

I undersøkelsen fant McKinsey at virksomhetene som hadde implementert kunstig intelligens i virksomhetsstrategien i gjennomsnitt endte med fem prosent høyere profittmarginer enn de som ikke gjorde det.

4) Ingen erstatning

Kunstig intelligens er ikke en erstatning for eksisterende digitale plattformer – det er en fornyelse. Kunstig intelligens fungerer aller best når den kombinerer storskala datainnsamling og -analyse, og samtidig er integrert inn i de andre plattformene, skriver Bughin og Hazan.

5) Bygge økosystemer

Når flere investerer i kunstig intelligens kan det opptå kunnskapsmiljøer og positive ringvirkninger. Virksomheter kan derfor prøve å påvirke myndighetene til å støtte opp om investeringer i kunstig intelligens, slik disse positive ringvirkningene kan blomstre.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS