Ledelse

Ifs kundesenter i Sarpsborg hadde opp imot 30 prosent sykefravær på det høyeste. Illustrasjonsfoto.

– Detaljstyring skapte 20 prosent sykefravær

Forsikringsselskapet Ifs kundesenter har skrotet detaljstyringen sin og lagt det evige jaget etter salgsmål på hylla. Nå får de ansatte styre hverdagen selv, og det har gjort underverker for sykefraværet.

Publisert Sist oppdatert

Etter omleggingen har sykefraværet gått fra 20 prosent til én prosent.

– Det er mindre stress og press nå, og vi får jobbe mer i fred. Fokuset er snudd fra å selge et visst produkt til å avdekke hva kunden faktisk trenger. Nå er vi mer rådgivere enn selgere, sier Kristine Storbakken til Finansfokus. Hun forteller at hun før hun var ute i foreldrepermisjon vurderte å bytte jobb. Det gjør hun ikke lenger.

– Ansatte ved best

Våren 2015 var det andre tider i Ifs kundesenter. Arbeidsdagen var preget av detaljstyring. De ansatte jobbet etter daglige og ukentlige salgsmål; ledelsen etter budsjetter. Alle ble behandlet likt. Følgelig lå sykefraværet stabilt på 20 prosent. I noen perioder på så høyt som 30 prosent.

Leder for kundesenteret i Sarpsborg, Nils Heward, innrømmer at det ikke var et godt sted å jobbe:

– Vi hadde nødt til å ta grep. Vi stoppet opp, og gikk inn for å bli kjent med våre ansatte og la dem utforme veien videre. Det er ansatte i førstelinjen som ser hvilke behov som finnes, og hva kundene trenger for å være fornøyde, sier han til Finansfokus.

Bort falt salgsmålene og bort falt bjelleringingen. Noen parametere blir fortsatt målt, som kundetilfredshet – men målingene brukes ikke som et daglig styringsverktøy, men som grunnlag for utviklingssamtaler.

Rød-gul-grønn

If har i dag et systematisk sykefraværsarbeid. De ansatte deles inn i tre kategorier. I grønn kategori er alt som det skal. I gul kategori har de ansatte en risiko for å utvikle et langtidsfravær. Kanskje har de tiltakende korttidsfravær eller har gått gjennom livsforandringer den siste tiden. I rød kategori er sykefraværet et faktum.

Dette arbeidet innebærer at ledelsen må kjenne sine ansatte godt, og vite hva som beveger seg ute i organisasjonen. If er også en IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv), og følger opp sine sykemeldte ansatte godt.

– Vi jobber mye med tilrettelegging for å få folk til å være så mye som mulig i jobb. I tillegg oppmuntres de som er borte, til å komme innom og ta en kaffe, bare for å beholde kontakten med arbeidsplassen. Vi prøver å se på årsaken til sykefraværet og å finne gode løsninger der det er mulig. Det er også et tett samarbeid med fastlege og Nav, sier Herward.

Les mer om sykefravær og Inkluderende Arbeidsliv

IA-avtalen

Avtalen om inkluderende arbeidsliv ble vedtatt i 2001, og har som overordnede mål å bedre arbeidsmiljøet, styrke jobbnærværet, forebygge og redusere sykefravær og hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet.

Delmål 1: 20 prosent reduksjon i sykefraværet

  • Halvveis til målet
  • Ingen utvikling siste fem årene
  • Store forskjeller mellom kjønn, fylker og næringer

Delmål 2: Redusere frafall og øke sysselsettingen for personer med nedsatt funksjonsevne

  • Nesten ingen endringer i utviklingen over tid
  • Andelen unge (18-29) som får arbeidsavklaringspenger og uføretrygd har økt fra 2010

Delmål 3: Forventet yrkesaktivitet etter 50 år skal økes med 12 måneder sammenlignet med nivået i 2009

  • 0,1 årsverk gjenstår til målet
  • Innenfor rekkevidde i inneværende periode (ferdig i overgangen 2018/19)
  • Yrkesaktiviteten har økt med 2,2 årsverk siden 2001, og er på sitt høyeste nivå noen gang, med 11,8 forventede årsverk etter fylte 50
  • Dette skyldes bl.a. økt levealder, bedre helsemessige forutsetninger, høyere utdanningsnivå, pensjonsreformen og endrede holdninger

LES: Alle våre saker om IA-avtalen

Kilde: regjeringen.no, IA-rapporten 2017


Powered by Labrador CMS