Ledelse

Prosjektgruppen fra Ullensaker kommunes prosjekt.

– Ga oss en ­felles plattform

Ullensaker kommune hadde store utfordringer knyttet til kommunens helse og sosialtjenester. Å få mange parter i store grupper til å snakke sammen ble en viktig del av veien mot løsningen.

Publisert Sist oppdatert

17.000 kvadratmeter eiendomsmasse skulle utnyttes. Eiendommen ble påbygget i etapper, og det manglet en overordnet plan for hvordan området bør utnyttes best mulig for å møte vekst og økte behov – både nå og ikke minst i fremtiden. Kommunen ønsket en mer effektiv utnyttelse av området, forteller kommunaldirektør for helse og sosial i Ullensaker kommune, Mette Gro Iversen.

I Ullensaker kommune valgte derfor Iversen å invitere både administrasjonen, ansatte, politikerne, brukerne og pårørende til tre store heldagsworkshops med mellom 40 og 70 deltakere hver gang. Her var målet å identifisere fremtidens behov for helse- og sosialtjenester, og hvordan kommunen kan møte disse utfordringene.

Foto Kommunalsjef for helse og sosial i Ullensaker kommune, Mette Gro Iversen. Foto: Ullensaker kommune

Ifølge Gerd Beate Vik i Rambøll var dette et modig og klokt grep.

– Mange kan vegre seg litt for å invitere inn en stor, og kanskje uhåndterbar, gruppe med store motsetninger og ulike oppfatninger, fordi de har tidligere erfaringer som ikke har vært så positive. Her vektla vi å skape en felles forståelse for rammene, og med den forståelsen kom også et nytt grunnlag for dialog. De fikk et felles språk rundt problemstillingene, og felles mål. Møtene bidro til å flytte folks oppfatninger, forteller Vik.

– Var usikre

Kommunaldirektør Iversen forteller at de i kommunen var usikre på hvordan de skulle angripe denne problemstillingen. Oppdraget var formidabelt. Man valgte å gjennomføre en såkalt KVU (konseptutvalgsutredning) som innebærer å identifisere behov, interessenter, utviklike konsepter og avslutte med en anbefaling..

– KVU-er er mer vanlige i større tidlig fase-prosjekter, der løsningene er uklare – særlig i statlige prosjekter. Dette var noe vi ønsket å forankre på best mulig måte. Vi ville forankre felles utfordringer, og det innebar større involvering av både brukere, politikere, befolkning og organisasjoner, sier Mette Gro Iversen.

70 deltakere

Til det første møtet, der disse interessegruppene deltok, møtte 70 deltakere opp. I etterkant av dette ble det avholdt flere workshops med deltakere fra politikken og befolkningen i kommunen.

– Det var en helt ny måte gjøre det på for oss. Vi merket at det innebar en større grad av involvering for deltakerne – noe som førte til en større grad av aksept, både for utfordringene og hva som burde gjennomføres. Befolkningen fikk rett og slett en større forståelse for prosjektet, forklarer Iversen.

Befolkningen fikk rett og slett en større forståelse for prosjektet

Overføringsverdi

Selv om Ullensaker kommune ennå ikke har landet det store prosjektet sitt, har de opplevd nok fordeler med metodikken til å ønske å bruke den også i andre sammenhenger. Nå skal det legges til rette for implementering i hele organisasjonen:

– Vi vil nå lage en brukerhåndbok, slik at hele organisasjonen får tilgang til metoden, utdyper hun.

Kommunalsjefen forteller at metoden har fungert bedre enn hun kunne forvente på forhånd.

– Vi er riktignok ikke ferdige ennå, og resultatet teller her. Rapporten og konklusjonen fra rådmannen gjenstår, og vil komme i november. Men vi vet at vi har fått en felles plattform, der alle fikk den samme forståelsen for utfordringsbildet. Ikke alle hadde den samme kunnskapen i utgangspunktet. Nå har de ulike interessegruppene kommet opp på samme kunnskapsnivå, sier Iversen.

Powered by Labrador CMS