Ledelse

Gründerskap: Det vanskelige førsteåret

Du har utviklet en produkt eller en tjeneste. Hva gjør du nå?

Publisert Sist oppdatert

Uansett hva du har utviklet eller oppnådd, vil du komme til et punkt der tvilen kommer snikende, forteller mindfulness-gründerne Naomi Hirabayashi og Marah Lidey i Shine til Entrepreneur.

Gründerne startet med en betatest på 70 brukere i 2015. To år etter når de ut til mer enn 500.000 brukere av tjenesten sin, og er fortsatt i vekst. Shine bruker teknologi for at folk skal føle seg mindre alene i verden, som et alternativ til Facebook, twitter og andre sosiale medier. Velvære og tilgjengelighet for alle var nøkkelordene for Hirabayashi og Lidey:

Velvære oppfattes ofte som noe som er forbeholdt dem som har alt ordnet, og derfor kan unne seg denne luksusen: Et sabbatsår, eller et yogakurs. I virkelighetens verden trenger alle mennesker velvære, og det ønsket vi å bidra til, forteller gründerne.

Foto Seriegründer Bjørn Rustberggaard er styreleder i Oslo Edtech Cluster. Han sier at arenaen du velger til å lansere produktet ditt må være riktig, og at produktet må holde mål på lanseringen.Foto: Youtube

Tidspunktet

En av de viktigste avgjørelsene gründere tar handler om når produktet eller tjenesten deres skal lanseres på markedet. Er man for tidlig ute, risikerer man ikke å være klar for kampen mot konkurrentene. Er man for sen, kan forspranget andre aktører på markedet har fått, være for stort.

Ifølge seriegründer og styreleder i Oslo Edtech Cluster, Bjørn Rustberggaard, bruker mange norske gründere mye tid på markedsføring, selv om de ikke er klare med produktene eller tjenestene sine.

– De vet ikke hva de ønsker å få ut av eventene og lanseringene de gjennomfører. Dersom produktet heller ikke er helt klart, kan hele lanseringen bli idiotisk. Innovatørene og de som skal skrive om produktene forkaster uferdige produkter på et blunk. Da risikerer man å ødelegge en gylden mulighet, sier han.

Rustberggaard var blant annet med på å starte opp WeVideo i USA, og forteller at de lyktes med å få mye omtale i starten, noe som var viktig for å lykkes med produktet både i forbrukermarkedet og i utdanningsmarkedet. WeVideo gjorde det blant annet mulig å drive med videoredigering i nettskyen.

– Vi lanserte oss der hvor alle i teknologibransjen var. Partnere var der og speidet. Det samme gjaldt innovatørene og dem som skrev om dette. Timingen var utrolig viktig, sier han.

Det er like viktig å gjennomføre flere runder med beta­testing som at antallet testere er høyt

Betatesting

I forkant hadde WeVideo gjennomført grundige betatester av produktet, der rundt 50.000 brukere var involvert. Det var viktig at videoredigeringsfunksjonen, som var helt ny på markedet, fungerte.

– Det er like viktig å gjennomføre flere runder med betatesting som at antallet testere er høyt. Det var avgjørende at testene var datadrevet, slik at de kunne analyseres i etterkant, og at vi hadde en supportorganisasjon på plass. I tillegg måtte brukerfilmer være tilgjengelige for testerne, forklarer Rustberggaard.

Tidspunktet for lansering av produktet ditt er viktig. Da WeVideo ble lansert på utdanningsmarkedet, måtte bedriften unngå å gjøre dette i ferier eller i eksamensperioder, for eksempel. Eventer og messer var de beste arenaene. Tilgjengelighet var et must.

– Der fikk vi god presse. Det var viktig for oss å være til stede der alle i bransjen var. Vi ønsket å nå dem som kalles for «Technology Rock Stars», og arenaen vi hadde valgt ble brukt til å booke møter og til å få oppmerksomhet, forteller han.

I tillegg gjorde bedriften mindre produktlanseringer i samarbeid med Google, der de kunne bruke Googles apparat.

Rustberggaard har i tillegg til WeVideo vært involvert i oppstarten av læringsteknologibedriftene Inspera og Creaza.

Fem ting førstegangsgründere må vite:

Hvert minutt teller:

  • Bestem deg for øyeblikket da verden skal få øynene opp for produktet eller tjenesten din
  • Ikke utsett noe som kan gjøres eller gjennomføres

Ikke vær redd for å få produktet ut på markedet:

  • Dersom du har beta-brukere av produktet ditt som gir deg gode tilbakemeldinger, bør du ikke vente med å få det ut på markedet
  • Få det ut på markedet, på en måte som er fornuftig for deg og din bedrift
  • Jo mer folk blir knyttet til produktet ditt, desto mer vil de mobilisere for det

Stol på magefølelsen din:

  • Alle gjør feil, og disse lærer man av. Denne lærdommen gjør at magefølelsen din instinktivt forteller deg om du står overfor en god beslutning eller ikke
  • Du må lytte til deg selv for at bedriften din skal kunne ta av

Ikke bli skremt av konkurransen:

  • Det er viktig å kjenne konkurrentene sine, men ikke la dem distrahere deg fra din egen visjon
  • Ikke sammenligne deg for mye med andre. Ditt produkt eller din tjeneste skal være årsaken til at du lykkes, ikke at du har apet etter konkurrentene

Det finnes ingen fasit på entreprenørskap:

  • Det finnes historier om hva som skaper gode entreprenører, men disse er ikke passende for alle
  • Lær av erfaring, les om hva andre har gjor og bygg opp din egen suksess

Kilde: Entrepreneur / Naomi Hirabayashi og Marah Lidey

Powered by Labrador CMS