Ledelse

Når gode ansatte tar dårlige valg

Maryam Kouchaki fra Kellogg School of Management forsker på menneskers etiske feiltrinn.

Publisert Sist oppdatert

Når vi i nyhetene leser om medarbeidere og ledere som har tatt uetiske valg og selskaper som har havnet i skandaler, kan vi spørre oss om hvordan i all verden det kunne skje.

Det som utenfra kan se uforståelig ut, ser imidlertid annerledes ut inne i organisasjonen. Det skriver Strategy&Business, en nettavis fra konsulentselskapet PwC Strategy.

Kan skje alle

Strategy&Business har intervjuet førsteamanuensis Maryam Kochaki fra Northwestern University’s Kellogg School of Management, som har studert uetisk adferd som et ledd i doktorgradsarbeidet sitt og underviser i tematikken.

Kochaki sier at når man studerer etiske skandaler i ettertid, så finner man alltid flere medvirkende årsaker. De kan være subtile og kan virke lite relevante, men kan likevel ha effekt på enkeltpersoner moralske adferd og beslutninger. Og det er ikke slik at det bare er «dårlige folk» som opptrer uærlig.

Ifølge Kochaki kan vi alle tenkes å opptre uærlig, og det kan skje i en hver organisasjon.

Stress, press og frykt

Forskeren viser eksempelvis til at folk vanligvis tenker rasjonelt rundt fordeler og ulemper når de tar beslutninger, men at folk som føler seg stresset, presset og utslitt kan oppleve at evnen til å handle moralsk og motstå fristelser svekkes. De kan føle seg truet, og i den posisjonen er man ifølge Kochaki mer tilbøyelige til å handle ut fra en type egeninteresse som man ellers ville ha unngått.

Hjernen er på defensiven. Man tenker bare på den kortsiktige gevinsten.

Tidligere forskning har for øvrig vist at over tid så har folk en tendens til å huske uetiske handlinger mindre detaljert og mindre levende enn andre, mer positive og nøytrale, handlinger. De er også gjort funn som viser at kreative mennesker er mer tilbøyelige til å lyve enn det praktikere er.

Det hjelper å være trygg på seg selv

Noe av det som kan motvirke uetisk adferd, er at folk opplever at de kan være autentiske på jobben. De er seg selv, noe som gir selvtillit, håp og andre positive effekter på det personlige plan. Det kan også føre til at de har lettere for å si fra om ting de er misfornøyd med, blir mindre stresset og engasjerer seg i bedre adferd.

Når Kochaki underviser, er hun opptatt av refleksjon – at studentene tenker over om det de gjør er rett eller alt. Hun sier videre til Strategy&Business at hvis ledere skal få medarbeidere til å lære på dette feltet, er det viktig at medarbeiderne føler seg trygge psykologisk. Ifølge Kochaki må de tro på at organisasjonen og teamet er steder der de får anledning til å lære av sine feil.

Powered by Labrador CMS