Ledelse

Styr unna flosklene

3 tips til ledere og andre som vil nå fram med det gode budskap.

Publisert Sist oppdatert

I «ledelsesspråket» finnes det så mange faguttrykk, konsulentmodeller, byråkratiord, amerikanske ord, motebegreper, fremmedord ord og uttrykk at det er fullt mulig å gå seg aldeles vill. Pass imidlertid på at du ikke blir en leder som strør om deg med fine ord som i tilhørernes ører reduseres til rene floskler.

En floskel er, ifølge Bokmålsordboka, en fin, men tom talemåte.

Selv om du bruker svært så tidsriktige og korrekte faguttrykk, etter boka, hjelper det lite hvis samarbeidspartnere, kunder, leverandører og medarbeidere ikke finner mening i det du sier.

Vær konkret

Helle Bro fra Bro kommunikation har gått igjennom språkbruk på kommunale hjemmesider i Danmark, kommet med tre råd på hjemmesidene til Væksthus for ledelse. Nedenfor finner du hovedpoengene i tipsene. Ta en titt. Kanskje noe å ta med seg på veien?

* Utrydd flosklene
Alle kan vi slumpe til å bruke floskler av og til, men forsøk så godt du kan å bli kvitt dem. Luk ut de tomme ordene. Helle Bro skriver blant annet at hun på en av hjemmesidene fant en kommune som i norsk oversettelse skrev at «Ledelsesgrunnlaget er et add on til kjernekompetansene i god offentlig ledelse, som setter borgerne i sentrum for oppgaveløsingen ...» Det er altså ikke snakk om noe som kommer i tillegg, men et «add on». Og hva med «setter borgerne i sentrum»? Er det nødvendig å si? Hvem skal kommunen ellers jobbe for? Kan man tenke seg en kommune som har som mål å sette borgerne i utkanten?

* Vær konkret
Ord som blir til floskler blir nok sagt i beste mening, og kan også være hyppig brukt på ledelsesseminarer og internt i fagmiljøer. Det som ofte skjer, er at en faggruppe eller et miljø utvikler sin egen logikk og språk, påpeker Helle Bro. Deretter tar de med seg dette språket ut av miljøet til andre, intetanende mennesker som ikke finner mening i «stammespråket». Vær heller konkret enn abstrakt, råder Helle Bro. Innbyggerne i en kommune er mer opptatt av å få greie på hva kommunen faktisk gjør med asfalten på veiene, svømmehallen og skolene enn av å få fortalt at kommunen jobber gjennom «løsningsbasert dialog».

* Snakk med målgruppen din
Du kan tro du kjenner målgruppen din, men ofte er antagelsene dine gale, hevder Helle Bro. Hennes oppfordring er å gå ut og snakke med målgruppen. Hva opplever de som en utfordring? Du kan også spørre om hva mottakerne ønsker. Det kan ligge mange verdifulle ideer hos målgruppen selv. Helle Bros tips kan også brukes som et mer generelt tips, både til ledere og andre som har et budskap å formidle: Test om budskapet ditt er forståelig for helt «vanlige» mennesker.

Powered by Labrador CMS