Ledelse

3 tips til deg som vil få bedriften på sosiale medier

Publisert Sist oppdatert

Stillingsannonsene florerer av ord som kreativitet, innovasjon og digitale hoder. Og det er ikke tilfeldig. Tidligere ble innovasjon sett på som noe stort og omveltende. Nå ser man større og større innslag av gradvis innovasjon, hvor man gradvis oppdaterer modeller og metoder etter hvert som omgivelsene og det digitale landskapet endrer seg.

Innovasjon har på en måte blitt den nye kreativiteten, skriver digitalrådgiveren Astrid Haug i et innlegg hos DI Business.

Innovasjon trender derfor ikke å være så dyrt, mener hun. Ofte handler det bare om å tørre å prøve ut et nytt beite, og åpne seg litt opp for hva som skjer i omverdenen, for eksempel på sosiale medier. Sosiale medier er ifølge Haug en sentral brikke i kampen om kunder.

Hun gir tre tips til hvordan en virksomhet kan etablere seg på sosiale medier:

1) Lederne på nett

Topplederen og andre ledere som tar til sosiale medier for å representere virksomheten sin er ifølge Haug det viktigste tiltaket for å utgjøre en forskjell. Da får kundene en innsikt i hva som står bak – en ekte person – og ikke bare slagord og logoer og tilbud.

Etter lederne har etablert seg på sosiale medier kan man vurdere å slippe løs de ansatte også, etter litt opplæring. Gi dem innspill på hva som kan og ikke kan deles, og hvordan de bør opptre overfor kunder.

2) Få med kunder og brukere

Neste steg er å bruke kundene og brukerne på sosiale medier til å være med å utvikle virksomheten videre. Lag en strategi for hvordan og når du vil bruke kundene. Når skal du spørre dem om råd? Hvordan skal du avgjøre om forslagene skal brukes?

Hvis kundene har vært med på å utvikle nye produkter er sannsynligheten dessuten større for at de forblir lojale.

3) Vær åpen

Sosiale medier er en gyllen mulighet til å kommunisere visjoner, verdier og strategier til kundene. Fortell hvorfor dere gjør som dere gjør, og hvor dere er på vei. Men fortell også når noe ikke går som planen, og hva dere skal gjøre for å rette opp i det.

Ifølge Haug fungerer dette punktet også ekstra godt kombinert med at det er lederen som kommuniserer.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS