Ledelse

7 tegn på for høy arbeidsbelastning

Publisert Sist oppdatert

Du ser at en ansatt har begynt å slurve litt. Kanskje leverer hen dårligere arbeid enn før, og er generelt ukonsentrert.

Hva betyr det? Kanskje har han eller hun begynt å se seg rundt etter andre jobber. Kanskje de bare er late og uansvarlige?

Eller kanskje er det tegn på alt for høy arbeidsbelastning.

For høy arbeidsbelastning over lang tid kan være helseskadelig, både fysisk og psykisk, og det er derfor svært viktig å være oppmerksom på de tegnene som kan indikere at en ansatt er i ferd med å bli overbelastet.

Her er noen av tegnene man skal se etter, ifølge den svenske arbeidshelseorganisasjonen Prevent:

  • Lav kvalitet eller for sen levering av arbeidsresultater.

  • Redusert motivasjon eller nedstemthet. Den ansatte blir lettere irritert og sint enn før.

  • Nedsatt konsentrasjonsevne. Den ansatte sliter med å konsentrere seg, glemmer detaljer, har vanskeligere for å komme i gang med arbeidet sitt og er ubesluttsom.

  • Den ansatte havner oftere i konflikter, uoverensstemmelser eller føler seg krenket eller forbigått.

  • Fysiske plager, som smerter, søvnmangel eller hodepine.

  • Sykemelding eller sykenærvær, altså ansatte som kommer på jobb selv om de er syke. I noen tilfeller kan sistnevnte være positivt, men i andre tilfeller kan det gjøre situasjonen verre, og føre til langtidsfravær og turnover.

  • Ulykker og andre negative hendelser.

– Lederen har et stort ansvar for å fange opp disse signalene og iverksette tiltak for å hindre at høy arbeidsbelastning ender i sykemelding eller uføre, sier Malin Strömberg, rådgiver i Prevent, til svenske Chef.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS