– Å skape en god arbeidsplass for de ansatte er både kostbart og krever mye innsats, men det er virkelig verdt det på lang sikt, sier administrerende direktør i teleselskapet Ice, Eivind Helgaker.

Foto

Jon Marius Roald

Ice-ansatte

Får energi-kick hver dag klokken 14

Publisert: 15. november 2018 kl 15.29
Oppdatert: 4. desember 2018 kl 09.26

Mobiloperatøren Ice gikk inn som ny deltaker i kåringen av Norges beste arbeidsplasser, gjennomført av Great Place To Work. Jomfruturen passerte de med glans, og gikk rett inn på Topp 10-lista.

Overraskende, men ikke tilfeldig, ifølge administrerende direktør Eivind Helgaker. Dette har de jobbet for.

Ice holder til i flotte, nye lokaler i Nydalen. Over tre etasjer har menneskene tilgang på møterom, arbeidsstasjoner, samarbeidsområder, stillesoner og kreativitetsområder.

IT-systemet deres binder sammen alt. Her finner man ut om folk er opptatt, hvor de er hen i lokalene, hvilke møterom som er tilgjengelige og alt annet av interesse.

Lokalene er såkalt aktivitetsstyrte. Ingen har faste plasser, og det er svært få eiendeler å snakke om, og ikke en eneste hylle å observere. Men bygget er designet med overkapasitet. Det er alltid plass til alle.

Lokalene er en åpenbar trivselsfaktor og et klart signal om hva Ice ønsker å gjøre, men i bunnen av alt ligger en tanke om å skape den aller beste arbeidsplassen for medarbeiderne og den beste opplevelsen for kunder.

 – Alle ønsker fornøyde ansatte og kunder, men det er lett at det blir med tanken. Vi har satt oss ned og definert akkurat hva vi ønsker å være for kunder og ansatte, og gitt folk i Ice mandat til å håndheve disse løftene, forteller Helgaker.

Saken fortsetter under annonsen

– De som ikke bare tenker på penger, tjener mest penger

Alex Edmans, finansprofessor ved London Business School, har analysert Forbes sin topp 100-liste over de beste amerikanske selskapene å jobbe for.

Etter å ha knust tallene er dommen klar: Skal du oppnå profitt på lang sikt, så lønner det seg ikke bare å tenke profitt, profitt, profitt. Samfunnsansvar og etisk atferd er ifølge statistikken fantastiske verktøyer for å oppnå bedre lønnsomhet over lengre tid. 

Ice sine løfter

Løftene Helgaker snakker om er ikke vage løfter å glede kunden og behandle ansatte bra. Det er mer konkret enn som så.

– Siden vi er såpass nye kunne vi snakke med kunder og spørre dem om hva de faktisk ønsket seg fra en helt ny mobiloperatør. Ut ifra det definerte vi 21 kundeløfter som vi hele tiden jobber for å etterleve, sier han.

Ett av dem var at kundene var leie av å bli lurt av ekstrakostnader og liten skrift, forteller Helgaker.

– Så det gjør vi rett og slett ikke. Alle kunder blir likt behandlet, og får automatisk de nye vilkårene når vi endrer priser eller lanserer nye produkter.

– Vi spør også kunder om de ønsker å nedskalere dersom vi ser at de ikke trenger det dyreste abonnementet.

Saken fortsetter under annonsen

Kundetilfredsheten blir selvfølgelig også målt og analysert. De spør kundene om de kommer til å anbefale Ice videre til andre, og går systematisk til verks for å avgjøre hva som kan få flere til å fortelle om Ice til venner og kjente.  

Lokaler som passer strategien

Foto

AKTIVITETSSTYRT: Ett av mange samhandlingsområder i Ice sine nye, aktivitetsstyrte lokaler i Nydalen (Foto: Jon Marius Roald).

Akkurat det samme gjelder for de ansatte. 18 ansattløfter, og undersøkelser som avdekker i hvilken grad de ansatte vil anbefale Ice som arbeidsplass til andre.

Den store testen kom da de skulle bytte lokaler fra de tradisjonelle kontorlandskapslokalene de hadde på Bryn.

– I de gamle lokalene på Bryn opplevde vi at det oppstod siloer. Avdelingene ble avstumpete fra hverandre, og det er lite effektivt for både arbeidsmiljø, kommunikasjon og produktivitet, sier Helgaker.

Det måtte et skifte til. Valget falt på Nydalen, og konseptet ble aktivitetsbasert arbeidsplass.

Saken fortsetter under annonsen

– Vi gjorde undersøkelser, og fant ut at ansatte sitter på plassen sin under 50 prosent av tiden, så hvorfor skal vi da ha faste plasser som ikke blir brukt?

Ice har selv vært med på å utforme bygget.

– Vi var klinkende klare på at vi ville ha kontorer som passet strategien, og ikke omvendt. Derfor har vi skreddersydd lokalene for å kunne leve opp til kunde- og ansattløftene våre.

Det falt dem derfor naturlig at de ansatte fikk være med på valget av både konsept og selve utformingen.

– Vi inviterte ansatte til å være med i prosessen, i alt fra valg av kaffemaskin til å designe rommene. Involveringen og kommunikasjonen var god hele tiden, og overgangen gikk nesten helt smertefritt, forteller Helgaker.

Energipåfyll klokka 14:00

Helgaker sier også at tillit er en hjørnestein hos dem, og forteller at de ikke håndhever noen som helst form for kontortid.

Saken fortsetter under annonsen

– Folk jobber hvor de vil, her eller hjemme eller hvor som helst.

– Men vi prøver å lage en så positiv arbeidsplass at folk ønsker å være på kontoret. En av grunnene til at mange har jobbet hjemmefra før er at de ikke har greid å konsentrere seg i det åpne landskapet. Nå har vi stillesoner som legger til rette for nettopp det, sier han.  

Vi ville ha kontorer som passet strategien, ikke omvendt

Ett av trekkplastrene til kontoret er det som skjer klokka 14:00 hver dag i fellesarealet.

– Da er det «2 o’clock snack», forteller Helgaker.

Det betyr at det er mat på bordet i vrimleområdet. Gulrøtter, yoghurt, suppe – en eller annen form for sunn snacks for at folk skal få tilbake litt energi mot slutten av dagen.

– Det er alltid stappfullt i fellesarealet klokka to. Folk prater, spiser og hygger seg, og får tilført litt ny energi på et tidspunkt av dagen når blodsukkeret vanligvis synker.

Saken fortsetter under annonsen

– På papiret ser det kanskje ut som unødvendige matkostnader og folk som ikke jobber. Men i praksis er det en viktig avkobling, bedre trivsel, mindre stress, et stabilt energinivå og økt produktivitet resten av dagen.

– Vi skaper sårt trengt konkurranse

De er svært opptatt av kunder og ansatte – de kanskje viktigste interessentene sine – hos Ice. Men de prøver også å ta et samfunnsansvar.

– Vi gjør en del. Vi har blant annet et samarbeid med Røde Kors, hvor vi støtter hjelpekorpsene med routere som gir dekning der de trenger det. Vi kjøper maten vår fra organisasjoner som driver med positivt samfunnsarbeid, og vi gir panten vår til veldedighet. Men her er vi i en startfase, og har planer for mange spennende ting som skal igangsettes framover, forteller Helgaker.

– Når man er en stor aktør har man et ansvar, og når man tar dette ansvaret gjør det dessuten at både kunder og ansatte blir fornøyde med oss.

Den viktigste samfunnsoppgaven tror han imidlertid ligger i selve arbeidet Ice gjør – å bygge et tredje mobilnett.  

– Vårt store ansvar er å skape konkurranse i et marked som alt for lenge har vært et duopol. De aller fleste land i Europa har minst tre mobilnett, hvor den tredje største aktøren i snitt har en markedsandel på 26 prosent. Vi har i dag 7,5 prosent, og vokser, så det er klart at her ligger det et stort potensial for å gjøre en viktig jobb.

– Vi tar også de initiativene som kundene ønsker seg. Vi var for eksempel først ute med «data rollover», som i dag har blitt standard i bransjen, og vi er fortsatt de eneste som tilbyr det for bedriftsabonnementer.

Med aksjonærene på laget

Det gjenstående spørsmålet er selvfølgelig: tjener Ice noe på å være den attraktive arbeidsplassen de er?

– Vi har ikke noen konkrete tall på akkurat hvor mye arbeidet vårt for å skape en god arbeidsplass for de ansatte er verdt i kroner og ører, men vi ser jo at omsetningen vokser, at markedsandelen øker og at vi får større og større støtte fra myndighetene for arbeidet vårt.

Det de imidlertid har nøyaktige tall på, er verdien av å behandle kundene bra.

– Vi vet akkurat i hvilken grad vi mister kunder og får inn nye, og hvor lenge de blir værende hos oss. Dette kan vi måle pengebetydningen av.

– Var det lett å få med aksjonærene på laget?

– Aksjonærene har vært positive til arbeidet vårt med ansatte og kunder hele tiden, men vi har også vært veldig flinke til å forklare dem hvorfor vi gjør det vi gjør. Det handler om å tilby norske mobilkunder noe nytt og skape en helt nødvendig konkurranse.

Nyhetsbrev
søn 20.02.2022 23:47

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.