Ledelse

De smarteste måtene å utsette arbeid på

Prokrastinering kan være produktivt.

Publisert Sist oppdatert

Hvis du leter etter tips til å bli mer produktiv på jobb, en flinkere problemløser eller kanskje mer innovativ, så er det sjelden at du får beskjed om å «la deg distrahere» eller «utsette oppgavene dine».

Prokrastinering, eller utsettelsesatferd, blir gjerne sett på som drepen til effektivitet.

Men verden er tydeligvis ikke så enkel, for ifølge flere psykologiske studier kommer effekten av utsettelser helt an på hva man prøver å oppnå. I en studie fra Carnegie Mellon University i 2012, fant forskerne at den delen av hjernen som er knyttet til beslutningstaking fortsatt er aktiv selv om personen gjør på noe annet. Det er noe av grunnen til at de beste ideene eller løsningene plutselig kan komme i dusjen, i bilen eller i kaffepausen.

følge Jeffrey Davis, grunnlegger og leder for Tracking Wonder, som jobber med kreativitetsutvikling, kan man bruke denne kunnskapen. Ved å utsette oppgaver strategisk og la deg selv distrahere kan du gjøre seg selv mer kreativ eller produktiv, skriver han hos Psychology Today.

Her er hans fire tips til smarte distraksjoner:

Bruk tid på å reflektere

Finn tid til å være alene med tankene dine. Det gjør at du kan ta pause fra den evige strømmen av ny informasjon og få tid til å hente deg inn igjen. Plutselig, når du minst venter det, kommer løsningen du ikke fant når du var omringet av tidsfrister, informasjon og mennesker.

Snakk med kollegene dine

Noen ganger kan det nok virke fristende bare å ha hjemmekontor for alltid, spesielt hvis du må konsentrere deg om én oppgave over lengre tid. Kollegene dine blir bare hindringer.

Ikke nødvendigvis. En lunsjpause, småprat over en kaffe eller bare et kjapt ordskifte mens man går forbi pulten til hverandre – dette kan være den distraksjonen du trengte for å la hjernen slappe av akkurat lenge nok til å få organisert seg litt.

Gjør andre oppgaver

Prokrastinering kan bli gjort slik: å gjøre én ting for å unngå å gjøre det du egentlig skal gjøre.

Eller slik: å gjøre én ting for å bli enda flinkere til å gjøre det du egentlig skal gjøre.

Det går altså an å utsette hovedoppgaven din strategisk, men det bør ikke innebære å kaste bort tiden. Finn en matnyttig aktivitet du kan gjøre mens du fortsatt har hovedoppgaven din friskt i minne – enten det er å vaske kjøkkenet eller å svare på e-poster.

Sjekk måloppnåelsen din

Det kan være distrahering nok å stoppe opp og sjekke hvor langt du har kommet i henhold til målene du har satt deg. Du ser hva du har gjort, hvor langt du har igjen og får dobbeltsjekket at du er på riktig spor.

Tren deg til viljestyrke og disiplin

Professor i ledelse ved Høyskolen Kristiana, Tom Karp, deler noen tanker rundt selvledelse i denne videoen:

Se hele videoen om selvledelse, flere ledelsesvideoer og les utdypende artikler i lederbiblioteket.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS