Ledelse

Illustrasjonsfoto.

Dette må du ikke si når du prøver å motivere teamet ditt

Skryter du ikke oppriktig av dine ansatte? Stopp med en eneste gang.

Publisert Sist oppdatert

Det er enkelt å gjennomskue ledere som tar i bruk motivasjonsteknikker som de har lest opp. For mange kan det virke som de bare krysser av «jeg har motivert noen i dag» på dagens gjøremålsliste.

Motivasjon er ikke noe du gjør mot folk. Ansatte velger selv om de bli motivert, når de ønsker å gå den ekstra mila og tilby strålende ideer.

Det eneste ledere kan gjøre er å legge forholdene til rette for at ansatte kan, eller velge å ikke bli motiverte. Det endelige valget er deres.

Grunnlegger av Navalent, Ron Carucci, skriver i Harvard Business Review at når han stiller spørsmålet «hvor mange av dere har mottatt et kompliment av sjefen og blitt fornærmet» til store grupper, rekker to tredjedeler opp hånden.

«Når jeg graver dypere for å finne ut hva sjefene gjorde galt forteller folk at de viste at det ikke var oppriktig,» skriver han.

Blir ikke verdsatt

Få ledere forstår at deres ansatte skjønner at rosen de gir ikke er oppriktig. En ti år lang studie hvor 200.000 ansatte deltok, viser at 79 prosent av de spurte sluttet i jobbene sine fordi de ikke ble verdsatt.

Bare 21 prosent forteller at deres prestasjoner blir verdsatt på arbeidsplassen på en måte som motiverer dem til å gjøre fremragende arbeid.

Carucci lister opptre av de mest støtende formene for å «motivere» han har sett ledere har forsøkt seg på.

Travle ledere må ofte presse inn annerkjennelsebiten av jobben inn i mellom slagene. De stikker ofte hodet inn på kontoret og sier «bra jobbet!» eller sender enn tekstmelding med det samme budskapet.

På overflaten virker kanskje disse anstrengelsene uskadelige, kanskje til og med positive, men for mottakerne kan disse komplimentene føles upersonlige og utilstrekkelig hvis det er de eneste tilbakemeldingene de får.

Lyver

Noen ledere later som de har gitt skryt til ansatte og skriver gjerne dette i rapportene sine uten at det stemmer. Dette er lett for ansatte å gjennomskue og kan føre til at ansatte mister tillit til lederen.

Det er veldig merkelig når ledere prøver å overkompensere med komplimenter for å få jobben gjort. Disse lederne sier gjerne «Du har ingen anelse om hvor mye jeg setter pris på dette. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten deg».

Det som verre er, er vist de gir denne typen ros offentlig. Det kan virke manipulerende overfor den ansatte. Disse lederne kan si ting som: «Kan vi ikke alle gi Sofia en applausrunde for jobben hun har gjort?».

Powered by Labrador CMS